Berlingske Business

Digitalt privatliv bliver primært for de rige og berømte

Pernille Tranberg
Portræt af Pernille Tranberg som har skrevet en bog om dataetik. I den diskuterer hun bl.a. muligheden for, at virksomheder i højere grad profilierer sig på at være "datasikre", altså tilbyde brugere datasikkerhed. Lidt som en ny bæredygtidhedstrend. Foto:

Datasikkerhed er det nye økostempel, som virksomheder skal jagte, hvis de vil tiltrække kunder. Det bliver i første omgang en nicheforretning for folk, der har råd til datasikkerhed, siger Pernille Tranberg, der netop har udgivet bogen »Dataetik«.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forbrugerne er ved at vågne op, og det skræmmer virksomheder fra vid og sans.

Især den yngre generation er nemlig begyndt at indse, at gratis-tjenester som Facebook og Google faktisk ikke er gratis. Brugerne betaler med personlige data, som internetgiganterne tjener milliardbeløb på.

Brugeråbenbaringen har haft den konsekvens, at flere benytter digitale værktøjer som de såkaldte »add-blockers« på nettet, der blokerer reklamer.

I det hele taget forsøger flere at sløre deres digitale identitet eller give direkte forkerte oplysninger til hjemmesider, når de f.eks. opretter online-profiler.

Og tendensen bekymrer industrien, fordi de dermed mister adgangen til de værdifulde data. Det forklarer Pernille Tranberg, rådgiver i dataetik og medstifter af tænkehandletanken Dataethics, der sammen med Gry Hasselbach, også fra tænkehandletanken, netop har ud­givet bogen »Dataetik - Den nye konkurrencefordel«.

I bogen forklarer de to forfattere, hvordan virksomheder kan komme brugertendensen i møde, så de fortsat har adgang til de værdifulde data.

»I øjeblikket er brugerne chokerede over at opdage, at deres nøgenbilleder ligger på nettet. Men det har den konsekvens, at de i stigende grad bliver mere bevidste om, hvor meget information der ligger om dem på nettet. Så vil de også forsøge at begrænse omfanget af data, de afgiver. De vil ikke finde sig i at blive overvåget,« siger Pernille Tranberg.

Den tendens skal virksomheder komme i møde ved at sikre privatlivet gennem deres apps og hjemmesider. Det betyder, at brugernes data hverken må risikere at havne i de forkerte hackerhænder eller bliver solgt videre uden udtrykkeligt samtykke.

11MAG20160907-113609-1-1444.jpg

Sikkerhed giver flere kunder

Hvorfor vil virksomheder beskytte brugeren, hvis det netop er data, de kapitaliserer på?

»Virksomheder kan få flere kunder, hvis de kan garantere datasikkerhed. Desuden tyder eksperimenter på, at brugere er villige til at overgive endnu mere data til virksomheden, hvis de har tillid til den. Det betyder, at virksomheder kan samle data, som er ægte, og som faktisk kan bruges til noget. Det er guld værd,« siger Pernille Tranberg. Hun tilføjer, at det er en langsigtet strategi for virksomhederne. Ligesom det har været med den grønne omstilling:

»Hvis virksomheder gør som Facebook og opsamler data bag brugerens ryg og gør det til en forretning, kan de tjene penge her og nu, men det er ikke en langsigtet strategi.«

Men det bliver ikke gratis at beskytte sit privatliv på nettet, mener forfatteren.

pix-Net-TV

Pernille Tranberg tror derimod, at det i første omgang bliver et luksusvaremærke, ligesom økologi har været.

»Det dygtige erhvervsliv lytter til deres kunder, og kunderne efterspørger mere privatliv. Det er ret indlysende, hvad tendenserne er nu,« siger hun og tilføjer:

»Efterspørgslen vil især komme fra de rige, de veluddannede og de kendte. De vil have datasikkerhed. Den gruppe er attraktive kunder for mange virksomheder. Derefter vokser markedet forhåbentligt, så det bliver billigere og alle kan være med. Men det bliver desværre nok sådan, at det vil koste penge at beskytte sit privatliv på nettet.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen