Del : SMS
Berlingske Business

Digitalt årsoverblik: 2013 på tre minutter

digital 2013
Samsung var en af årets helt store spillere på det digitale marked. Et af de mest ventede produkter var det smarte ur Galaxy Gear, som ses i mellem en af årets store - i bogstavligste forstand - tendenser: Kæmpemobilerne. Foto:

2013 var et begivenhedsrigt år i den digitale verden. Få det store, hurtige overblik her - og klik videre, hvis du vil læse mere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Teknologi til at have på – med Samsungs Galaxy Gear-ur som det nok mest omtalte – blev det helt nye, måske ikke så stort som ventet, men det kan komme. Samsung udvidede førerpositionen som verdens største mobilproducent. Apple sendte iPhone 5S og iPhone 5C (»c« for »colour«, ikke »cheap«) – begge i øvrigt sammen med Nokias Lumia 925 dømt til at være dårligst til at holde taleforbindelsen i Erhvervsstyrelsen og Aalborg Universitets store måling af antennekvalitet. Android-telefoner udgør nu 81 procent af alle nye smartphonetelefoner og presser Apples iOS-telefoner ned under 13 procent. Telefonerne vokser i størrelse og nærmer sig nu de mindste tavle-PCer. Nye modeller tæller Sonys vandtætte Xperia Z1, den første Motorola-telefon siden Googles opkøb, nemlig den billigere Moto G, HTC One og Googles Nexus 5 (bygget af LG Electronics). Canadiske Blackberry, som Helle Thorning-Schmidt tog sit berømte portræt af sig selv med sammen med Barack Obama og David Cameron, droppede at sælge sig selv og satser nu igen på erhvervsmarkedet.

Tavle-PC-salget overhalede PC-salget, Apples iPad mistede førertrøjen, og navnlig de små 7-8-tommersudgaver vinder frem. Google kom med sin roste Nexus 7, Nokia kom med sin første model Lumia 2520, Microsoft med sin mindre roste Surface 2, og Microsoft opgraderede efter en del kritik Windows 8 til Windows 8.1 med en slags startknap og mulighed for at slippe for de farvede ikoner. Apple opgraderede på mobilsiden til iOS 7.

Det sociale netværk Twitter til beskeder af SMS-længde blev børsnoteret med succes, modsat Facebooks kaotiske børsnotering i 2012. Facebook-aktien blev til gengæld endelig mere værd, end investorerne dengang betalte. Microsofts topchef siden 2000, Steve Ballmer, meddelte, at han senest til sommer går af – og så købte Microsoft kort efter Nokias mobilforretning for 40,5 mia. kr. til overtagelse i begyndelsen af 2014. Tidligere havde netgiganten Yahoo købt blogtjenesten Tumblr for 1,1 mia. kr. Herhjemme købte TDC i november internetudbyderen ComX uden at ville fortælle prisen, og TDC smed svenske Ericsson på porten for at lægge sine mobilnet i hænderne på kinesiske Huawei fra marts 2014. Regeringen lagde en plan for ordentlig mobil- og bredbåndsdækning overalt i landet.

Playstation 4 og Xbox One indledte en ny spilkrig, og »Grand Theft Auto V« og »Call of Duty: Ghost« satte nye salgsrekorder. Det gjorde også den virtuelle valuta Bitcoin, som dog tog et ordentligt dyk efter en række hackerangreb og meldinger fra flere nationalbanker.

Den svenske fildelingstjeneste Pirate Bay nåede at lægge til land i få dage på en grønlandsk netadresse, inden forbindelsen blev kappet.

Og hele verden fik øjnene op for værdien af privatliv og databeskyttelse gennem Edward Snowdens afsløringer af den amerikanske efterretningstjeneste NSAs masseaflytning. Og den sag er slet ikke slut sammen med 2013.

Th.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere