Berlingske Business

Digitaliseringen har næsten gjort penge overflødige i Kina

CHINA-US-SKOREA-TELECOMMUNICATION-WIRELESS-OPPO
Arkivfoto. Kinas storbyer ser en stigende tendens i brugen af smartphones og derved en stigning i antallet af mobilbetalinger. Foto:

Papirpenge og mønter er på grund af den digitale udvikling næsten blevet overflødige i Kina.

Det skriver the New York Times.

Kinas storbyer ser en stigende tendens i brugen af smartphones og derved en stigning i antallet af mobilbetalinger.

11BUSMorten-M-nster-162509.jpg

Ifølge konsulentfirmaet Iresearch var Kinas mobilbetalinger på 5500 mia. dollar (35.700 mia. kr.) sidste år, hvilket er omkring 50 gange så meget som det amerikanske marked for mobilbetalinger, der lå på 112 mia. dollar (727,1 mia. kr.), i samme periode.

»Fra et teknologisk standpunkt er dette måske en af de vigtigste innovationer, der er sket først i Kina, og i dette øjeblik kun sker i Kina,« siger Richard Lim, der er administrerende direktør for venturekapital-firmaet GSR Ventures, til The New York Times.

Landbrug

Det er især mobilbetalingstjenesterne Wechat og Airplay, som ejes af de kinesiske firmaer, Ant Financial og Tencent, der er steget i popularitet.

Det ventes, at de to mobilbetalingstjenester vil overgå kreditkortvirksomheder, såsom Visa og Mastercard, på de totale globale transaktioner per dag i det kommende år.

/ritzau/FINANS

07BUS108745034-142833.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen