Del : SMS
Berlingske Business

Digitale grundlove skal styre Danmark

Pix-digitalisere-biz

Danmark skal have nye grundlove - i flertal. For nu skal vi nemlig gå fra at være I-land til at blive D-land, en virkelig digital frontløber, et Danmark i version 3.0. Tænkergruppe gør klar til at ændre danmarkskortet, når digitaliseringsstrategien udløber til nytår.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Kære Lars Løkke. Her er en skide god idé - og den kan faktisk generere flere penge.«

Et større værk, der skal bringe Danmark fra at være et I-land til at blive et D-land, vil kort efter nytår lande på statsministerens bord - om end nok med et lidt anderledes ordvalg. Afsender er en bred kreds af IT-kyndige, der alle håber på, at den nye nationale digitaliseringsstrategi, som 1. januar skulle afløse den nuværende, bringer Danmark et ordentligt ryk fremad.

»Vi vil bidrage til de nye grundlove, så Danmark står stærkt i den internationale konkurrence, så vi udnytter arbejdskraften, så vi gør den offentlige sektor attraktiv, og så vi trækker virksomheder til landet,« som Ejvind Jørgensen, direktør for markedsudvikling hos Rambøl Management Consulting, udtrykker det.

pix-David Cameron

Alt dette kan gøres uden enorme ekstra investeringer - hvis man tænker klogt og fremsynet.

»Alle nye love burde måske digitalprøves, så man simpelt hen ikke kan indføre noget, uden at det kan digitaliseres,« siger Per Tejs Knudsen, administrerende direktør for IT-leverandøren cBrain og den anden af de to tovholdere på det store tænkearbejde, som et eksempel på, hvordan politikerne skal til at tænke ganske anderledes.

Glem "Big Bang"

Interesseorganisationen Dansk IT, der samler omkring 6.000 IT-ansatte uden for selve IT-branchen, har ikke alene taget Lars Løkke Rasmussens tipunktsplan for Danmarks fremtid og kastet den ud i arbejdsgrupper. Parallelt er der nedsat en IT-tænkergruppe på 20 mand, en slags alternativ til regeringens Vækstforum.

»Spørgsmålet er, om vi ikke skal til at organisere os anderledes som D-land. Digitale produkter har helt andre egenskaber end fysiske. For eksempel kan de kopieres, og de bliver ofte mere værd af at blive brugt. Det er en årsag til, at der skabes økonomi i den digitale verden,« siger Per Tejs Knudsen.

For at anskueliggøre mulighederne nævner han, at hvor en stor gigant som Carlsberg i dag er 70 milliarder værd, er et lille softwarefirma som McAfee hele 45 milliarder kroner værd.

jubii-pix-biz

»Det eneste, man i dag konkurrerer på, er penge. Vi har ikke brug for flere penge for at organisere Danmark anderledes. Selv hvis man tidoblede beløbet til IT, ville Danmark ikke få større, global indflydelse. De store softwaresucceser er ikke opstået ved et »big bang«. De er begyndt i det små, har konkurreret, er blevet større og er endt som gorillaer. I dag vælger man på store offentlige IT-udbud én leverandør i design- og byggefasen, men innovationen hænger jo netop tæt sammen med konkurrence. Offentlige IT-projekter skal stimulere markedskræfterne,« understreger Per Tejs Knudsen, der hæfter sig ved, at selv om den offentlige sektor har mere end dobbelt så mange IT-projekter, der har fået den eftertragtede PRINCE2-certificering, går det ikke så meget bedre med at undgå IT-skandaler.

Gør noget nyt

»I stedet for at komme med en big bang-løsning fra toppen, så lav en proces, der skaber innovation og konkurrence, når Danmark skal digitaliseres. Sæt fem pilotprojekter i gang nu. Skær dem ned til tre om et år og ni måneder - men giv dem så ikke fem men 50 millioner kroner. Det vil virkelig give konkurrence og få løsningerne hurtigere ud på markedet. Og det vil ikke være spildte penge. Hvorfor undersøger man f.eks. både en bro og en tunnel til Femernforbindelsen? Det er ikke, fordi man skal bruge begge dele, men fordi man ønsker at se, hvad der er bedst. Det har man aldrig gjort på softwaresiden,« siger Ejvind Jørgensen fra Rambøll.

Politikerne behøver ikke at forstå IT, men de skal forholde sig til, hvordan den fremtidige lov og orden skal være.

»Alle leder efter velfærd, men politikerne flytter bare rundt på de samme to procent af pengene mellem forskellige kasser. Vi vil ikke være låst. Vi skal skabe mere velfærd, så hvis vi nu lod være med at fremskrive verden med brædder og i stedet koncentrerede os om hurtigst muligt at springe ud som D-land - at blive et Danmark 3.0,« siger Per Tejs Knudsen.

Hvor er bøffen?

For ham er spørgsmålet helt enkelt: Hvor er bøffen?

»Der skal altid være noget, som folk vil have. Som IT-leverandør er det ikke nok, at folk betaler regningen, når vi leverer varen. Vi skal have brugerne til at klappe. Brugerbegejstring giver større værdi. Og vi kunne være kommet langt, hvis man i 2009 og 2010 gav folk 500 kroner i skatterabat for at aflevere selvangivelsen digitalt. Hvis vi kan få 95-98 procent af befolkningen til at betjene sig selv digitalt, er der masser af penge til at få de sidste to-fem procent med,« siger Per Tejs Knudsen.

Det er endnu uklart, om man udelukkende tør levere tænkergruppens arbejde til statsministeren digitalt, eller om det også skal trykkes på papir ...

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere