Berlingske Business
LIVE
13:02 Europæiske markeder i små plus

DI: Disruptionrådet kopierer formlen på succes

pix-Robotter
Regeringen nedsatte i fredags - og med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) for bordenden - sit nye såkaldte disruptionråd, som skal tale sig frem til en fælles plan for fremtidens Danmark, der sikrer arbejde, selv om teknologien byder sig til overalt. Arkivfoto: Claus Fisker, Scanpix Foto:

Statsministerens nye råd for fremtidens Danmark har stort set kopieret Globaliseringsrådet, der arbejdede for 12 år siden og sikrede danske arbejdspladser. Det er alle tiders, mener DI Digital.

Danmarks nye disruptionsråd med statsminister Lars Løkke Rasmussen for bordenden er stort set en fuldstændig kopi af Globaliseringsrådet for 12 år siden - og det virkede.

Så der er opadvendte tommelfingre fra Dansk Industris brancheorganisation for IT og tele, DI Digital, oven på fredagens første samling i det nye råd, som skal udstikke kursen for, hvordan Danmark undgår at blive kørt over af både udenlandske giganter og almindelige robotter, så der stadig er en grund til at kunne gå på arbejde fremover.

Endnu flere arbejdspladser i Danmark, end der er flyttet ud

»Regeringen har næsten kopieret modellen fra Globaliseringsrådet, der blev nedsat i april 2005, og som har haft en enorm effekt på hele genoprettelsen af Danmarks produktivitet men også på hele befolkningens accept af globalisering. Det fik man nemlig ud af den brede inddragelse af hele samfundet: arbejdsmarkedets partnere, virksomheder og borgerrepræsentanter. Det virkede!« konstaterer Adam Lebech, direktør i DI Digital, over for Berlingske.

32 eksterne repræsentanter og mindst syv ministerier deltager i at udveksle ideer og erfaringer i det nye råd, som første gang holder egentligt møde 15.-16 maj. Senest ved udgangen af 2018 skal de være klar med en fremtidsplan for Danmark.

»Det er en fuldstændig kopi af Globaliseringsrådet, og det var en formel, der førte til resultater, både ved at sætte dagsordenen og i form af konkrete initiativer. Det var Globaliseringsrådet, der foreslog obligatorisk selvbetjening og obligatorisk, digital post, og selv om det tog et par år mere end 2012, som var sat som mål, lykkedes det. Nu er Danmark et åbent samfund. Globalisering betyder, at produktion kan flytte ud af landet, og der er flyttet titusindvis af arbejdspladser ud, men faktisk er der etableret endnu flere, således at beskæftigelsen i Danmark i dag er højere og arbejdsløsheden lavere, end da globaliseringen begyndte. Det viser, at vi står rigtigt stærkt i Danmark i dag,« mener Adam Lebech.

316186496

Bred samling om retningen er afgørende

For nylig så det britiske The Economist på, hvilke samfundsmodeller der muliggør digitalisering. Her blev der peget på den danske arbejdsmarkedsmodel, hvis man vil havde det bedst mulige ud af den nye teknologi, når arbejdspladser falder bort.

»Det er ikke nødvendigvis nemt, men det giver helt nye muligheder, og nu lægges der op til en bred debat om, hvad der skal til. Det er rigtigt vigtigt, at man får en bred accept af, hvordan vi skaber fremtidens fleksible digitalisering i Danmark. Da vi i sin tid talt globalisering, frygtede mange stor arbejdsløshed. Den frygt blev heldigvis gjort til skamme. Men det kræver, at lovgivningen følge rmed tiden, at man uddanner til fremtiden helt fra folkeskolen og fremefter, og at efteruddannelse er på plads. Alt dette kræver, at man får sat sig sammen og skaber de bedste muligheder for Danmark i den digitale fremtid,« siger Adam Lebech fra DI Digital.

DI er selv repræsenteret i Disruptionsrådet ved sin administrerende direktør Karsten Dybvad, ved næstformand for DIs bestyrelse Niels B. Christiansen fra Danfoss, formanden for DI Digitals egen bestyrelse André Rogaszewski fra Netcompany og formanden for DIs digitaliseringsindsats Marianne Dahl Steensen fra Microsoft.

Lars Løkke Rasmussen har tidligere sagt, at disruptionrådet nok ender med at få et andet navn.

pix-Stephen Hawking

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen