Del : SMS
Berlingske Business

Det tavse Nets-værk

06BUS20140505-162641-L.jpg
Der afkræves mange svar fra Nets i øjeblikket, men ledelsen har ikke været synderligt synlige og meddelsomme i sagen. Foto: Nils meilvang

På trods af at være omdrejningspunkt i to af årets største mediehistorier holder ledelsen i Nets sig væk fra rampelyset. De burde være mere synlige, mener ledelsesekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Afsløringen af omfattende misbrug af kreditkortoplysninger fra betalingsvirksomheden Nets har om noget fyldt i mediebilledet i den seneste uges tid. Hvordan kunne det ske, og hvor mange personers færden er blevet overvåget på denne måde? Det er to centrale spørgsmål, som de fleste gerne vil have svar på. Alligevel har dem, der burde have svarene, nemlig ledelsen i Nets, ikke været synderligt synlige og meddelsomme i sagen.

De mest centrale spørgsmål er efter en uge endnu ikke besvaret, men Nets har i stedet primært henvist til en intern undersøgelse, som er sat i gang, mens Nets’ kommunikationschef, Søren Winge, har stået på mål for de fleste spørgsmål.

Kritik af manglende synlighed

Til gengæld har den øverste ledelse i Nets, herunder adm. direktør Mette Kamsvåg, direktør for betalinger, information og e-sikkerhed Freddy Haraldsen og landechef for Danmark Susanne Brønnum, ikke været tilstrækkeligt synlige, når man tager sagens alvor i betragtning.


wall

Det mener Steen Hildebrandt, professor emeritus i organisations- og ledelsesteori ved Institut for Marketing og Organisation, Aarhus Universitet.

06busMette_Kamsvåg_Nets.jpg

»Jeg har undret mig rigtigt meget over det (ledelsens manglende synlighed, red.). Hele denne sag peger efter min mening lige så meget på Nets som på Se og Hør, og på nogle måder måske mere på Nets, for der ligger jo et enormt principielt spørgsmål, nemlig hvor mange andre der kan være blevet aflæst og luret. Derfor burde Nets’ ledelse have været meget mere synlig, for der mangler simpelthen en forklaring,« siger Steen Hildebrandt.

Berlingske bad mandag om et interview med landechef Susanne Brønnum, men i stedet sendte Nets en pressemeddelelse ud lidt senere på dagen. Heri skriver Nets, at virksomheden har konstateret adfærdsmønstre, som underbygger, at der kan være sket et misbrug. Ifølge pressemeddelelsen har politiet dog bedt Nets om ikke at offentliggøre detaljer om Se & Hør-kildens adfærdsmønster.

Vil gennemgå kontrolsystemer

Nets skriver videre, at »en række medarbejdere« har adgang til fortrolig kortdata og transaktionsdata, og at disse medarbejdere har tavshedspligt og er sikkerhedstjekkede. Nets vil nu gennemgå dets kontrolsystemer, herunder overvågningen af logs, som skal sikre, at mistænkelig adfærd hos medarbejdere, som har adgang til fortrolige data, bliver rapporteret og undersøgt.

»Indtil denne gennemgang har fundet sted, skærper vi sikkerhedskontrollen, ved at eksterne revisorer gennemfører yderligere stikprøvekontroller af adgange og logs,« skriver Nets i meddelelsen med Susanne Brønnum som afsender.

SE&HØR

Det er ikke første gang, at Nets’ ledelse vælger at være tavs i en stor sag med Nets som omdrejningspunkt.

Igennem hele foråret var salget af Nets til de to amerikanske kapitalfonde Advent International og Bain Capital samt danske ATP for 17 milliarder kroner det helt store emne – både mediemæssigt og politisk – fordi Nets, der står bag Dankortet, NemID og betalingsservice, ligger inde med en masse fortrolige oplysninger, der nødigt skulle ende i de forkerte hænder. Under hele forløbet var ledelsen i Nets tavse, mens også bestyrelsesformand Peter Lybecker var overraskende usynlig.

Artiklen fortsætter under billedet
Nets2

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere