Del : SMS
Berlingske Business

Det støvede Kommunedata er blevet voksen

kmd
»Jeg havde et behov for at komme ud i virksomheden og tættere på medarbejderne for bedre at forstå, hvad der foregår. Det gjorde jeg ved at sætte mig i et åbent rum sammen med medarbejderne,« siger topchef i KMD, Eva Berneke. Foto:

KMD, det tidligere Kommunedata, er under forandring. Virksomheden skal erobre nye kunder uden for kommunerne og samtidig holde fast på den traditionelle forretning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hun sidder der pludselig midt i det åbne kontorområde. Eva Berneke, topchefen i KMD, har ikke placeret sig på øverste etage med en pæn udsigt. I stedet arbejder hun midt imellem alle de andre KMD-medarbejdere. Og de fleste møder bliver holdt ved et lille bord ved siden af med lyden af ringende telefoner og hastende medarbejdere som baggrund.

»Jeg havde et behov for at komme ud i virksomheden og tættere på medarbejderne for bedre at forstå, hvad der foregår. Det gjorde jeg ved at sætte mig i et åbent rum sammen med medarbejderne. Man får en anden kontakt, og jeg føler, man lever mere med i virksomheden,« siger Berneke, der siden foråret 2014 har stået i spidsen for it-virksomheden.

Nye markeder

Eva Berneke har sat sig sammen med de ansatte på et tidspunkt, hvor hun er i gang med at forandre den virksomhed, der engang var det lidt støvede Kommunedata. Før den svenske kapitalfond EQT købte virksomheden i 2009, var der faste og sikre indtægter fra de mange aftaler med de danske kommuner.

eva

Men i 2009 skulle virksomheden for alvor til at konkurrere om kunderne og ud og erobre nye markeder. Målet var andre offentlige kunder, men først og fremmest skulle virksomheden byde sig til hos den private del af erhvervslivet. Det har EQT arbejdet med – og siden også den amerikanske kapitalfond Advent, som svenskerne solgte til i 2012. Opgaven med at skabe en moderne it-virksomhed lå i første omgang i hænderne på den mange-årige direktør Lars Monrad-Gylling, indtil Advent besluttede at hente Eva Berneke fra en stilling som erhvervsdirektør i TDC. Det er hende, der nu skal bringe KMD det næste skridt ind i fremtiden.

»Vi arbejder med en ny kundekultur, hvor man er opmærksom på, at der er en kunde i den anden ende, som kan vælge at gå et andet sted hen. Det er ikke en kunde, som bare skal være her, fordi det er kommunernes fælles it,« siger Eva Berneke.

KMD omsatte i fjor for 4,8 mia. kr. og 66 pct. af det kommer stadig fra kommunale kunder.

Strømlinet koncern

De efterhånden seks år med en kapitalfond som ejer er begyndt at sætte sine spor. Eva Berneke siger, at tiden med fondene har betydet en meget strømlinet koncern.

»Vi er kommet et langt stykke, selv om man stadig kan finde lommer rundt omkring, hvor vi måske ikke er helt i mål,« siger KMD-chefen.

til bm f Bylinefoto2011

Hun tilføjer, at KMD er kommet godt ind på andre offentlige områder. Nu skal private virksomheder – og særligt dem uden for Danmark – lære KMD bedre at kende. Det er en proces, hvor KMD ikke må miste opmærksomheden på den traditionelle forretning med kommunenerne, når virksomheden skal erobre nye markeder.

»Den store udfordring er at have en balanceret vækst. Vi må ikke tabe fokus på vores kernemarked i kommunerne, og vi vil ikke væk fra kommunerne, men vi vil også gerne vinde markedsandele inden for det statslige og hos de private virksomheder,« siger Berneke.

Flere opkøb på vej

KMD har købt en række mindre selskaber. Senest er norske Banqsoft overtaget, og der vil komme flere af den type handler for at få den danske virksomhed bedre placeret på de andre nordiske markeder, hvor velfærdsydelserne og behovet for it-løsninger minder om det, KMD kender fra Danmark.

Gert Jonassen er direktør i Arbejdernes Landsbank.

I de senere år har virksomheden haft svært ved at løfte omsætningen uden opkøb, blandt andet fordi KMD har været ramt af »de evige sparekrav i kommunerne«, som Berneke kalder det. Men situationen ser lidt lysere ud, vurderer hun. Flere steder er der gamle it-systemer, som trænger til at blive skiftet ud.

»Mange private virksomheder har været tilbageholdende med at gå ind i en proces med at få skiftet it. Det er benhårdt, og der er stor chance for, at noget går galt. Men jeg tror, at mange virksomheder overvejer, hvad de skal gøre ved deres aldrende digitale platforme, der slet ikke svarer til, hvad slut-kunderne ønsker,« siger Berneke.

Gryende optimisme på godt og ondt

Hun håber, at et generelt bedre økonomisk klima vil få virksomhederne til at opgradere deres systemer, selv om et for positivt klima også rummer en risiko for KMD.

»Vi kan spore en gryende optimisme. Det kan være både godt og skidt, for det kan betyde, at nogle virksomheder ikke har tid til at få ryddet op i bagbutikken, fordi de nu skal ud og lave nye store ordre og har for travlt til at gå i gang med et nyt it-system, siger Berneke.

It-virksomheden KMD fyrer 120 ansatte

Jagten på dygtige medarbejdere

Hun siger, at et lysere klima vil føre til mere kamp om de dygtige medarbejdere.

»Lige så snart et jobmarked går den vej, som det forhåbentlig gør nu, bliver der rift om de dygtigste. Vi henter en del ind fra Polen, og vi har indiske udviklere, som er rigtig dygtige. Men noget skal udvikles i Danmark, fordi man skal være tæt på og kunne tale dansk. Og vi er begyndt at spore nogle flaskehalse på dygtige it-arkitekter,« siger Berneke.

pix-KMD

KMD-chefen er generelt åben om udviklingen i KMD. Men der er særligt en sag, som virksomheden ikke vil tale om lige nu: Skats berygtede it-system EFI. It-systemet, som KMD blandt andre har stået bag, har været fyldt med fejl og er ved at blive skrottet. Angiveligt advarede KMD selv mod at tage systemet i brug, men indtil videre overlader hun det til Skat at besvare spørgsmål om EFI.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere