Del : SMS
Berlingske Business

Det digitale Indien udfordrer Kina

30BUSUSA-INDIAMODI.jpg
Narendra Modi blev i forgangne uge den første indiske leder i 30 år, der satte fod på den amerikanske vestkyst. Her talte han søndag om Indiens digitale initiativer hos Google i Mountain View, Californien. Foto: Elijah Nouvelage/Reuters

Inden for en uge besøgte både Indiens premierminister og Kinas præsident USAs førende tech-virksomheder. Med et nyt digitalt fremstød vil Indien forsøge at hale ind på Kinas føring inden for IT.

Artiklen fortsætter under annoncen

Først landede Kinas Xi Jinping i Seattle. Under en uge senere ankom Indiens Narendra Modi til Silicon Valley. For den kinesiske præsident var der tale om det første formelle statsbesøg i USA, mens Modi blev den første indiske leder i 30 år, der satte fod på den amerikanske vestkyst.

Begge kastede sig med det samme ud i, hvad der bedst kan betegnes som tech-diplomati. På programmet var møder med topchefer for nogle af klodens største IT-selskaber som IBM, Microsoft, Cisco, Amazon og Facebook.

Både Indien og Kina udgør yderst inter­essante markeder med over en milliard potentielle kunder, men for amerikanerne må mødet med de udenlandske gæster have været to meget forskellige oplevelser.

lissy

Kina har allerede en udviklet IT-infrastruktur, over 650 millioner internetbrugere og et højtudviklet marked for e-handel. Til gengæld er Kina lukket land for en lang række amerikanske virksomheder. Facebook, Twitter og YouTube har været blokeret i årevis. Heller ikke Googles søgefunktioner eller Gmail er tilgængelige.

I stedet har regeringsvenlige kinesiske konkurrenter sat sig på markedet. Apple og Cisco har over årene tjent styrtende med penge i Kina, men ny lovgivning truer med at gøre en ende på de gode tider.

pix-DESI

Cybersikkerhed og terrorbekæmpelse ligger til grund for tiltag, der vil betyde mere overvågning og give kinesiske myndigheder adgang til brugernes data. Lovene er for tiden på vej igennem det kinesiske system. Ikke overraskende handlede møderne mellem Xi Jinping og den amerikanske IT-top derfor om markedsadgang og regulering. Intet tyder dog på, at den kinesiske ledelse ryster på hænderne i den sammenhæng.

Indien i digital førertrøje

Derimod var Narendra Modi lutter åbne arme.

»Hvis Indien skal fortsætte med at gøre fremskridt, bliver vi nødt til at føre an online,« udtalte han ved en event arrangeret af Facebook.

Netop Facebook er et godt eksempel på forskellen mellem de to lande. I modsætning til frustrationerne i Kina oplever selskabet stor fremgang i Indien, der med 125 mio. brugere er det største marked uden for USA. Også mobiltjenesten WhatsApp, der er ejet af Facebook, hitter i Indien, hvor den er landets mest brugte app.

Indien er med andre ord ved at blive rigtigt interessant for udenlandske virksomheder i tech-branchen. Og markedet vil med stor sandsynlighed vokse i et rasende tempo de næste år. I dag har landet omkring 350 mio. internetbrugere, hvilket forventes at stige til 500 mio. i 2017.

Udviklingen skyldes en blanding af private og offentlige tiltag. Regeringen med Narendra Modi i spidsen har lanceret initiativet »digitale Indien«, der skal få flere borgere på nettet, styrke myndighedernes digitale tilstedeværelse og skaffe investeringer til sektoren. Udenlandsk kapital og viden er udset til at spille en afgørende rolle. Og at dømme ud fra Modis møder i Silicon Valley er tech-industrien i USA med på ideen.

Mumbai

Under en middag til ære for den indiske premierminister annoncerede Microsofts indiskfødte direktør, Satya Nadella, at virksomheden vil skaffe billigt bredbåndsinternet til 500.000 landsbyer i Indien. Derudover vil Google installere trådløst netværk på 400 togstationer, mens chip-producenten Qualcomm vil etablere en fond med næsten en mia. kr. i kapital øremærket nystartede virksomheder i sektoren. Kampen om de indiske internetbrugere er for alvor skudt i gang.

Potentialet er til at få øje på – også selv om der stadig er langt op til Kina. Konsulentfirmaet eMarketer vurderer, at markedet for indiske internetreklamer i år bliver på 6,2 mia. kr. Til sammenligning spår firmaet, at udgifterne til onlinereklamer i Kina i år lander på over 200 mia. kr.

pix-E-handel

Både EU og USA forhandler med Kina om at etablere investeringsaftaler, hvor adgang til den tillukkede kinesiske IT-sektor også indgår. Men den slags aftaler tager årevis at forhandle på plads. USA og Kina har været i gang siden 2008. Og den kinesiske velvilje på det digitale område er mere end tvivlsom. Så er der mere fremdrift i den indiske model.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere