Del : SMS
Berlingske Business

Derfor ramte Carlsberg-system skævt på julebryggen

Carlsberg julebryg
Konflikten med Coop var ikke den eneste uforudsete faktor, som snød Carlsbergs prognose. Foto:

IT-systemet, som hjælper Carlsberg med at beregne, hvor mange julebryg der skal brygges, havde ingen chance for at forudsige, at Carlsberg i år ville løbe tør før tid.

Artiklen fortsætter under annoncen

Carlsberg blev tørlagt for julebryg allerede tidligt i december, så butikkerne ikke har kunnet få nye forsyninger. Især Carlsbergs specielle juleøl fra Jacobsen og Semper Ardens blev udsolgt tidligere end forventet.

Det skriver Version2.

Det til trods for, at Carlsberg benytter et stort business intelligence-system baseret på SAP APO til at lave prognoser for, hvor meget øl der skal brygges.

»Det har været svært denne gang, fordi vi har været i en konflikt med Coop, som er én af vores største kunder,« forklarer logistikdirektør Thomas Panteli fra Carlsberg.

Topchef Henrik Brandt, Royal Unibrew

Carlsberg laver sine prognoser for ølsalget ud fra blandt andet tidligere salgstal samt de tilbudskampagner, der er planlagt med butikskæderne. Og netop det sidste har altså været en medvirkende faktor til, at Carlsberg har undervurderet salget af julebryg.

»Vi arbejder ekstremt systematisk med prognoser. Vi har en baseline, som er baseret på historikken, og så lægger vi kampagner ind med det volumen, vi har aftalt med de enkelte kæder,« siger Thomas Panteli.

Konflikten med Coop var dog ikke den eneste uforudsete faktor, som snød Carlsbergs prognose.

»Vi ser et skift i forbrugernes adfærd, hvor der er en stigning i efterspørgslen på specialøl. Samtidig havde vi et nyt produkt, Jacobsen Julebock, der vandt en test i ét af formiddagsbladene. Det er tricky, når vi har et nyt produkt, som vi ikke har nogen reference for,« fortæller Thomas Panteli.

Carlsbergs prognoser laves 12 uger forud, og det inkluderer også andre typer data, som eksempelvis vejret, der kan have stor indvirkning på salget om sommeren.

»Vi har flere vejrmodeller, hvor vi ser på en 4-12 ugers horisont. Et produkt som Coca-Cola, som vi også producerer, er endnu mere vejrfølsomt end ølsalget,« siger Thomas Panteli.

14BUScoop-carlsberg.jpg

Det er i øvrigt ikke usædvanligt, at Carlsberg løber tør for årets produktion af julebryg inden selve juledagene er begyndt.

»Det er lidt som at sælge juletræer. Det er ikke et rasende relevant produkt i januar, så det giver ikke mening at skubbe ekstra produktion ud tæt på jul. Vi er gået lidt tidligt ud af visse varianter, men ellers er vi ganske tilfredse,« siger Thomas Panteli.

Både øl og sodavand har begrænset holdbarhed på hylderne, så derfor vil Carlsberg hellere skyde lidt under end over i prognoserne.

De mange usikkerheder i årets salg af julebryg kommer også til at få konsekvenser for produktionen af julebryg til julen 2014.

»Det bliver lidt tricky at lave prognosen næste år. Vi må prøve at beregne, hvad vi mistede af volumen fra Coop, hvor vi måske så solgte lidt ekstra gennem Dansk Supermarked. Der må vi prøve at give vores bedste bud,« siger Thomas Panteli.

Deltag i debatten på Version2

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere