Del : SMS
Berlingske Business

Derfor går det langsomt, når du surfer

pix-pc
ARKIVFOTO. Foto:

Det tager længere tid at indlæse danske hjemmesider, og især danske nyhedssider er blevet langsommere. Metadata og overflødig brug af sikre forbindelser gør siderne sløve.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danske hjemmesider er blevet lang tid om at svare. Især danske nyhedssider er blevet langsommere, og det skyldes blandt andet skjulte tidsrøvere, som der slet ikke er brug for, skriver Version2.

Det tager næsten dobbelt så lang tid i gennemsnit at indlæse et dansk nyhedssite anno 2012 i forhold til, hvad det gjorde i 2011. Det fremgår af en undersøgelse af svartider, som sikkerhedsfirmaet Digicure har lavet.

I 2011 var svartiden for en dansk hjemmeside ifølge Digicures undersøgelse i gennemsnit 2,02 sekunder, men i 2012 var den vokset til i gennemsnit 2,70 sekunder.

»Alt andet bliver hurtigere, så du har alle forudsætninger for at skabe et hurtigere website, siger direktør Jesper Helbrandt fra Digicure til Version2.

Han mener, at forklaringen på de dårligere svartider ligger i, at der ikke er nok fokus på at eliminere de småting, som til sammen løber op i længere og længere svartider.

»Billeder er for eksempel en stor synder. De har en størrelse, som er helt unødvendig, og man kan fjerne 30 til 80 procent af størrelsen bare ved at fjerne metadata,« siger Jesper Helbrandt.

De fleste kameraer og billedredigeringsprogrammer lægger metadata ind om alt fra geografisk placering til den software, der er brugt. Hvis en hjemmeside bruger mange billeder, bliver der derfor overført ganske mange små stumper data, som brugeren aldrig ser. Derfor kan man skære af sidens svartid blot ved at fjerne metadata fra billederne.

En anden storsynder er unødvendig brug af sikre HTTPS-forbindelser, som blandt andet bruges af de tracking-værktøjer fra eksempelvis Google, som findes på mange større hjemmesider i dag.

»Det er tredjepartskomponenter, der er med til at fylde op, hvis man har implementeret dem på en uheldig måde. De kører ofte i HTTPS, og det koster 0,2 til 0,3 sekunder pr. komponent,« forklarer Jesper Helbrandt til Version2.

Tracking behøver ikke køre HTTPS

Tracking-programmerne behøver ikke køre i HTTPS på de fleste sider, og de understøtter som regel også en almindelig HTTP-forbindelse, som ikke kræver så meget af browseren.

Men også antallet af forbindelser, som hjemmesiden skal lave med kontakt til flere komponenter fra sociale netværk til tracking og reklamer, koster.

»En browser kan kun håndtere 6-8 requests, men en side kan bestå af op til 80 requests,« siger Jesper Helbrandt.

Det kan især mærkes, hvis der ligger mange eksterne javascripts i toppen af siden i stedet for i bunden, hvor brugeren ikke bemærker det i samme grad, hvis det tager lidt ekstra tid at indlæse dem.

Svartiderne for danske nyhedssider lå i 2011 i gennemsnit på 2,89 sekunder, men var i 2012 vokset til 5,54 sekunder. For alle brancher, hvor Digicure har målt over to år eller mere, er svartiderne imidlertid steget. Hjemmesiderne for de 20 største danske kommuner har således øget svartiderne fra 2,13 sekunder i gennemsnit i 2011 til 3,51 sekunder i 2012. Det er unødvendigt, mener Jesper Helbrandt.

»Der er masser af lavthængende frugter, hvis man trimmer med fokus på, hvad du skal bruge siden til. Det er ikke serverne, der er blevet langsommere, det er mængden af data, der bliver sendt, der er blevet større,« siger han til Version2. Mange brugere er desuden begyndt at bruge webstederne via mobile forbindelser, hvor de større mængder data kan mærkes ekstra tydeligt.

"Det er ofte designet, der vinder, hvis man ikke er opmærksom på problemet, men brugerne vil hellere have hastighed end lækkert design,« siger Jesper Helbrandt.

Deltag i debatten på Version2

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere