Del : SMS
Berlingske Business

Derfor bruger Zuckerberg og co. milliarder på app

Derfor bruger Zuckerberg og co. milliarder på en app
Facebook-stifter Mark Zuckerberg føjer nu et nyt medlem til sin digitale portefølje. Foto:

Verdens største sociale medie, Facebook, købte torsdag mobilappen WhatsApp for 16 milliarder dollars. En app, der er gratis for brugerne at downloade, og som ikke tjener penge på reklamer. En god forretning? Det må tiden vise, men potentialet er der, siger ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er længe siden, at Facebook blot var et socialt medie for de studerende på Harvard University. Meget længe siden.

Med over en milliard brugere på verdensplan, kunne man tro, at det sociale imperium næppe kunne vokse sig større. Men imperier har det som bekendt med at ville ekspandere, og selskabet bag verdens ubetinget største sociale medie satte med torsdagens køb af privatbeskedsapp'en WhatsApp en tyk streg under, at de ikke er færdige med styrke sin markedsposition.

Facebook-stifter Mark Zuckerberg har smidt fire milliarder dollars i kontanter og 12 milliarder dollars i aktier på bordet for et køb af WhatsApp. Det svarer til knap 87 milliarder danske kroner.

pix-facebook

Men hvorfor bruge 87 milliarder kroner, et beløb, der ville kunne finansiere hele den offentlige danske gæld i 2012, på en app, der ikke skiller sig ud fra så mange andre?

»Det er ikke applikationen, de køber. Det er brugerne på app'en,« siger Daniel Ord Rasmussen, der er senioranalytiker hos det digitale konsulentbureau Seismonaut.

»WhatsApp har været en af de helt store messenger-apps, især i udlandet. Den er særligt udbredt i Storbritannien, hvor brugerne ofte benytter app'en til privatbeskeder i stedet for at sende sms'er, da mange af de unge betaler meget højere tariffer pr. sms, end man gør herhjemme,« siger han.

WhatsApp oplyser, at de har 450 millioner månedlige brugere. Og ifølge amerikanske Business Insider vokser WhatsApps brugerflade hurtigere end Facebooks gjorde, da Facebook havde samme alder, som WhatsApp har nu. Ifølge mediet har det dog først og fremmest tiltalt Mark Zuckerberg, at 70 procent af WhatsApp-brugerne vender tilbage dagligt. Det er endnu flere end på Facebook, der ellers har nogle af markedets mest trofaste brugere.

Daniel Ord Rasmussen fra Seismonaut ser også købet som et svar på den stigende tendens, der er blandt brugerne af de sociale medier, til hellere at ville kommunikere i private frem for offentlige fora som Facebook.

»Facebook kan med købet få fat i brugere, som ikke besøger hovedsitet så ofte, som de tidligere gjorde,« siger han og uddyber, at »Facebook har mistet nyhedens interesse.«

Facebook købte sidste forår det sociale medie Instagram for en milliard dollars, og det kan være succesen med det køb, der har givet folkene bag Facebook mod til et nyt investeringseventyr.

Den store udfordring for Facebook bliver dog at finde en måde at tjene penge på WhatsApp. Selv tjener Facebook styrtende på et stigende antal reklamer, men de skal finde ud af, om de også vil introducere annoncerne for WhatsApp, siger Daniel Ord Rasmussen. For det er en balance på en knivsæg. Reklamer kan i værste fald skræmme brugerne væk.

Som Berlingske tidligere har beskrevet, har Mark Zuckerberg førhen talt varmt om WhatsApp-konkurrenten Snapchat. En app, der ligesom WhatsApp baserer sig på private billede-, video- og tekstbeskeder mellem brugere, men hvor beskeden i Snapchats tilfælde slettes straks efter modtagelse. Alligevel blev det konkurrenten WhatsApp, der blev en del af Facebook-familien.

»Vi ved ikke rigtig, om de (Facebook .red) allerede har prøvet at købe Snapchat, men ikke har fået lov. Men hvis man kigger nærmere på app'en, er WhatsApp en æstetisk mere helstøbt applikation. Den har umiddelbart heller ikke haft de samme udfordringer med serverproblemer, som Snapchat har haft. Så selve app'en er et bedre håndværk,« siger Daniel Ord Rasmussen.

Han lægger også vægt på, at WhatsApp appellerer til et bredere publikum end Snapchat, der primært henvender sig til unge mennesker.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere