Del : SMS

Dell tvinges ud i milliarddyr omlægning

DELL-EARNINGS_business
Foto:

Et svigtende salg af PCer globalt set, tavlecomputerinvasionen og klassiske computerfirmaer i problemer. Markedet for IT-løsninger har ændret sig markant på kort tid, og det har tvunget Dell ud i en omlægning af virksomheden for milliarder. Dansker i Dell-toppen kalder det en sund omlægning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Austin, USA: Den amerikanske IT-leverandør Dell gennemgår i disse år én af de største omlægninger af virksomhedens struktur. Det skyldes, at det traditionelle PC-marked er blevet presset af smartphones og tablets og 'bring your own device'-tankegangen, hvor medarbejderne er begyndt at bruge deres private IT-udstyr på arbejdspladsen. Det skriver Version2.dk

En udvikling, som har tvunget Dell til at investere milliarder i opkøb af forskellige firmaer til både håndtering af software, klientdelen, datacentre og forskellige services til håndtering af sikkerhed.

Selv kalder grundlægger og top-chef i Dell, Michael Dell, investeringerne for en transformation.

»Jeg er utrolig stolt af, hvor Dell er i dag sammenlignet med for bare få år siden. Transformationen blev dog startet, fordi der var et lang række udfordringer for det gamle Dell. Så nu kan man i højere grad kalde Dell en 'end to end' it-virksomhed,« sagde Michael Dell, da han holdt oplæg på Dell World 2012 tirsdag.

En konference hvor den amerikanske it-gigant har samlet mere end 5.000 mennesker bestående af partnere, udviklere, Dell-ansatte og journalister i Dells hjemby Austin i den amerikanske delstat Texas.

Stor og udfordrende omlægning

Med på sidelinjen har danske Anja Monrad, der er global direktør for marketing i Dell, også set og oplevet den nødvendige omlægning af Dell, som virksomheden har gennemgået.

Danske Anja Monrad var også taget en tur til Austin i USA for at deltage i Dell World 2012

»Da jeg startede i Dell, lavede hver medarbejder nærmest det hele selv. Vi samlede maskiner, havde kundekontakt og var langt fra så organiserede, som Dell er i dag,« fortæller Anja Monrad til Version2.

Og hun fortsætter:

»Omlægningen har da været enormt udfordrende, men sund for Dell. Det forklarer også en stribe af de opkøb, som Dell har lavet, så Dell i dag dækker lidt mere hele vejen rundt på en mere moden og professionel måde,« siger hun.

Sociale medier et bevis

Anja Monrad fremhæver især ét område, som stadig er småt i Dell, men som vil fylde endnu mere i fremtiden.

Det drejer sig om sociale medier og den kommunikation, som foregår mellem eksempelvis Dell og kunderne.

Den dialog og diskussion er i dag udvidet, så den ikke længere kun foregår på Dells officielle blog eller i telefonrøret til kundesupporten.

Kundekritikken og skandalerne startes i dag meget hurtigt på sociale hjemmesider, som Facebook og især Twitter, der i USA fylder rigtig meget.

»De sociale medier udgør både et økonomisk potentiale, men også et redskab i forhold til krisehåndtering og en bedre og mere åben dialog med kunderne,« siger Anja Monrad til Version2.

Det betyder konkret, at Dell er ved at udvide såkaldte command-centre, hvor Dell-ansatte kan overvåge, debattere og kommentere på kundehenvendelser på Twitter, Facebook og andre tilsvarende sociale sider.

Også negative kommentarer om Dell kan ved hjælp af avancerede algoritmer samles i Dells command centre.

Og netop det sats er for Anja Monrad et godt billede på Dells transformation.

»Det er selvfølgelig ikke sådan, at vi taler om en kæmpe stor gren af Dell. Men den er interessant i snakken om Dells store omlægning, for det er lige præcis et billede på, at Dell tænker lidt ud af boksen i forhold til, hvad Dell skal kunne som virksomhed,« siger Anja Monrad til Version2.

Deltag i debatten på Version2.dk

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere