Del : SMS
Berlingske Business

Dataskatte skal granskes ved opkøb

pix-Andreas Mundt
Direktøren for de tyske konkurrencemyndigheder, Andreas Mundt, vil have indsamlede datamængder med i overvejelserne fremover, når fusioner og opkøb skal godkendes. Foto: Bundeskartellamt

De tyske konkurrencemyndigheder lægger op til at ændre lovgivningen, så kæmpe mængder af indsamlede data om brugerne også vurderes ved opkøb og fusioner.

Artiklen fortsætter under annoncen

De kæmpe mængder af data om brugerne, som store internetselskaber besidder, skal tages med i vurderingerne, når opkøb og fusioner skal godkendes af myndighederne, for det kan have stor indflydelse på konkurrencen.

Det siger direktøren for det tyske konkurrencetilsyn, Andreas Mundt, til Süddeutsche Zeitung.

»Indtil nu har markeder, hvor der ikke flyder nogen penge, og ingen omsætning skabes, ikke været betragtet som markeder ud fra et konkurrencemæssigt synspunkt. Men det går åbenlyst imod logikken på mange internetmarkeder,« siger han.

Facebook-opkøb gik næsten forbi

Andreas Mundt nævner som eksempel, hvordan Facebooks opkøb i 2014 af beskedtjenesten WhatsApp for 19 milliarder dollars næsten undgik myndighedernes bevågenhed, fordi tjenesten nærmest ikke havde indtægter på det tidspunkt.

»Hvor mange brugere er der, og hvilke data er omfattet? Det er bedre målekategorier, når det kommer til at definere konkurrencen på Internet,« siger han og kræver klarere regler.

De tyske konkurrencemyndigheder har derfor nedsat en seksmandsgruppe, som arbejder på planer for, hvordan tysk lov kan opdateres til den digitale tidsalder.

Giganter som Google, Facebook, Microsoft, Apple, Amazon og de store hotelbookningportaler indsamler i store mængder af data om brugerne, hver gang man bruger internettjenesterne, søgemaskiner og mailprogrammer online. Det er det, som i teknikerjargon kaldes »big data«, og som bruges for at analysere folks mønstre på, så markedsføring og reklamer kan målrettes mere præcist - og som nogen får røde knopper af at opleve, fordi de føler, at det kommer alt for tæt på grænsen for ens privatliv.

Vestager ser også på datamængder

Også EUs danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har kik på de store datamængder. Hun indledte i sidste måned en undersøgelse af internetgiganter som Google og Amazon.

»Hvis blot nogle få virksomheder kontrollerer de data, som der skal til for at tilfredsstille kunderne og skære i omkostningerne, giver man dem også magten til at presse konkurrenter ud af markedet,« sagde hun i januar.

Hendes kontor har allerede en sag kørende mod Google, som beskyldes for at lægge sine egne nettjenester øverst blandt søgeresultaterne, så konkurrenternes tilsvarende tjenester først dukker op længere nede i rækken og ikke bliver opdaget af dem, der bruger Googles søgemaskine, som står for omkring 90 procent af alle internetsøgninger i Europa.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere