Del : SMS
Berlingske Business

Danskernes TV-indkøb vil falde

10BUSCES-3.jpg

2014 vil lægge en dæmper på danskernes lyst til at købe ny elektronik. Nu skal de eksisterende anlæg i stedet forfines.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS/KØBENHAVN: Der bliver længere mellem køerne, når ny elektronik til hjemmet skal købes ind i år. Salget af fladskærme, TV-bokse, kameraer, radioer, lydprodukter og udstyr til bilen dykker nemlig yderligere i 2014, hvor det stort set kun er udstyr til hjemmebiografen, som ventes at blive mere populært, mens salget af mobiltelefoner og PCer vil ligge stort set uændret.

Det viser nye tal fra brancheforeningen Branchen Forbrugerelektronik (BFE), som dog kan glæde sig over, at omsætningen i 2013 ikke blev helt så presset som forventet.

10BUSCES1.jpg

I 2014 vil der blive solgt 480.000 fladskærme mod anslået 500.000 i 2013 – og mod 630.000 i 2008. Løse TV-bokse går tilbage fra 125.000 i 2013 til 100.000 i år, DVD- og Blu-ray-afspillere holder lige skansen, spillekonsoller vil igen ligge omkring 150.000 styk, mens hjemmebiografudstyr ventes at vokse fra 130.000 sæt i 2013 til 150.000 i år. Til gengæld fortsætter faldet i salget af videokameraer og fotoapparater – til henholdsvis 8.000 styk (i 2013: 10.000) og 130.00 styk (i 2013: 170.000). MP3-afspilleren lever men ikke godt; 60.000 styk ventes solgt mod 100.000 sidste år.

Højttalere holder skansen med 150.000 styk – præcis samme antal hvert år siden 2008. Bilradioer og navigation går også tilbage, mens mobiltelefoner ligger uændret på 1,5 millioner styk og PCer i alle afskygninger (herunder tavle-PCer) ventes at falde en smule fra 1,2 mio. i 2013 til 1,15 mio. i år. Selve PC-salget vil gå tilbage, som det sker verden over, mens tavle-PC-salget i kraft af de mange billigere og mindre modeller ventes at vokse med 100.000 styk til et salg på 550.000 styk i 2014.

I alt står der omkring seks millioner TV-apparater i danske husstande, heraf 4,8 millioner fladskærme. 92 procent af husstandene har således en fladskærm, 50 procent har to eller flere, lyder BFEs skøn. I 2014 ventes der i Danmark solgt 40.000 af de nye ultra-HD-TV, svarende til otte procent af TV-salget.

BFE er en brancheforening for elektronikproducenterne i Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere