Del : SMS

Danskerne holder igen med deleøkonomi

Sparen, Geldmnzen in den Sparschwein werfen
Det er især den yngre generation, der er positiv over for deleøkonomi., men deleøkonomi fortsat er et nichefænomen. Foto:

Det seneste halve år har blot en ud af ti danskere benyttet sig af såkaldt deleøkonomi. Velstand sænker interessen for at dele ting med andre, mener professor.

Artiklen fortsætter under annoncen

To familier, der deles om en bil. Tre pensionister, der deles om en avis. Eller et hotel byttet ud med en leje af privat lejlighed via Airbnb, når rejsen går til Paris.

En del danskere har taget den såkaldte deleøkonomi til sig, men de færreste deler for alvor deres ting med andre, skriver Politiken.

airbnb

TNS Gallup har spurgt 1.157 danskere mellem 18 og 65 år om deres erfaringer med deleøkonomi i en undersøgelse for Nordea. Omkring hver tiende svarer, at vedkommende har benyttet sig af deleøkonomi inden for de seneste seks måneder, mens omkring halvdelen svarer, at de ikke har lyst til at dele deres ting med nogen, de ikke kender. Hver fjerde vil slet ikke deltage i deleøkonomi.

Dog skal det noteres, at andelen af danskere, der deltager i deleøkonomi, er tredoblet det seneste år.

»Undersøgelsen viser tydeligt, at deleøkonomi fortsat er et nichefænomen. Næsten halvdelen af alle adspurgte har ikke lyst til at dele deres ting med andre. Det sætter en begrænsning for, hvor stort markedet kan blive – også selv om vi har set en betydelig vækst det seneste år,« siger Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea, til Politiken.

12BUSGERMANY-BUSINESS.jpg

Det er især den yngre generation, der er positiv over for deleøkonomi. Det giver god mening, lyder det fra Bo Sandemann Rasmussen, professor i økonomi ved Aarhus Universitet. Han påpeger, at jo større økonomisk velstand man har, jo mindre er interessen formentlig i at dele med andre.

Det interessante bliver ifølge Bo Sandemann Rasmussen, om de unge holder fast i interessen for deleøkonomi, når de om nogle år selv står med plus på kontoen og en fast ejendom.

I Gallup-undersøgelsen svarer over halvdelen af dem, der har benyttet sig af deleøkonomi inden for det seneste halve år, da også, at det har været for at spare eller tjene penge.

UBER-GERMANY/INJUNCTION

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere