Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne har det fint med piratkopier

Pirat på spil
Foto:

Syv ud af 10 danskere har ikke moralske skrupler ved piratkopiering af film, musik og programmer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er helt i orden at hente den nyeste James Bond-film på nettet eller det seneste hit med TV2. Det mener i hvert fald syv ud af 10 danskere i en ny undersøgelse om danskernes lovmoral fra Rockwool Fondens Forskningsenhed.

Kun tre ud af 10 danskere tager helt afstand fra at kopiere film til hjemmebiografen eller hente musik på nettet, selvom det er ulovligt. Resten - altså omkring 70 procent - mener, at piratkopiering er acceptabelt i en vis grad.

Læs også på evb.dk:

Filmbranchen: Giv netpirater store bøder

Millionbøde til fildelingstjeneste

Zentropa scorer på tyske filmpirater

Heraf svarer 15-20 procent, at de fuldt ud accepterede piratkopiering.

Kun til eget forbrug

De fleste danskere ser heller ikke de store moralske problemer i at kopiere programmer til computeren derhjemme. Den tanke er det kun tre ud 10 danskere, der afviser blankt.

De moralske skrupler dukker trods alt op hos de fleste, når der kommer videresalg ind i billedet. Tre ud af fire mener således, at det er helt uacceptabelt at hente film eller musik på nettet for at sælge det videre til vennerne.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere