Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne får dyrere TV fra nytår

pix-Fjernbetjening
De to store kabel-TV-selskaber hæver priserne fra årsskiftet, så det bliver dyrere at se fjernsyn. Det vil få endnu flere til at skifte til mindre pakker, vurderes det. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Den store TV-pakke vil om få måneder koste over 500 kroner hver måned, fordi TV-leverandørerne sender regningen videre til kunderne. Prisstigninger er ren gift, siger aktieanalytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Priserne for at se TV i Danmark får et solidt hak opad, når nytårsklokkerne ringer 2015 ind. Lige omkring 500 kroner om måneden vil den store TV-pakke koste hos de to største kabel-TV-selskaber YouSee og Stofa, som nu samtidig øger konkurrencen ved at lægge en internetforbindelse med i abonnementet i forsøget på at undgå, at flugten mod mindre TV-pakker fortsætter.

1. januar sætter det TDC-ejede YouSee med 1,16 millioner husstande som kunder prisen på den store TV-pakke op med 30 kroner til 509 kroner om måneden. Hos Stofa, der ejes af Sydenergi, stiger prisen fra 479 til 499 kroner. Begge selskaber angiver prisstigninger hos TV 2 som den primære årsag.

»Prisen på TV-pakker er nærmest fordoblet på seks-syv år, fordi programselskaberne har fundet ud af at flytte indtægtskilderne fra et konjunkturfølsomt reklamemarked til kabelnettene, som er mere stationære. Stærke programselskaber som TV 2, SBS og Viasat har kanaler, som man bare skal have, fordi forbrugerne efterspørger dem, og da vi ikke kan smide TV 2, Kanal 5 og TV3 ud, må vi lade priserne stige,« siger Kim Falkenhard, indholdsdirektør hos Stofa.

Ligner panik - er ren gift

»Ved første øjekast ligner det Post Danmark, hvor portoen stiger, fordi færre sender breve, altså lettere panik. Men bag façaden presses TDC og de andre af indholdsleverandørerne, altså kanalejerne, som godt ved, at de har en meget stærk forhandlingsposition, fordi TV-distributørerne er afhængige af at kunne tilbyde kunderne det rigtige indhold. YouSee og andre ved godt, at det sidste, markedet har brug for, er prisstigninger på TV-pakkerne - det er ren gift. For så vil flere droppe pakkerne og købe ren streaming,« vurderer Morten Imsgard, senioranalytiker hos Sydbank, som følger televerdenen tæt.

Han forudser, at de kunder, der allerede overvejede at smutte, gør det nu, men vurderer, at TDC nok skal få pengene hjem.

»Skiftet fra store til små pakker er i gang og bestemt ikke færdigt. Det vil accelerere til en vis grad, men alternativet for TV-distributørerne ved ikke at have det rigtige indhold ville få det til at accelerere yderligere, så det er det bedste af to onder,« siger han.

Flere siger farvel til fuldpakken

På tre år har 13 procent af YouSees kunder droppet fuldpakken med lige nu 60 kanaler, mens 27 flere i samme periode valgte grundpakken med 25 kanaler.

»Prisstigningerne kommer hvert år, uanset om vi kan lide det eller ej, med indeksreguleringer og kanaler, der bliver dyrere, fordi de selv har øgede omkostninger eller tilkøber for at stå stærkere. Og sportsrettigheder fylder allermest på regningen. Vi har valgt at sende regningen videre, for vi kan ikke tage kanalerne ud af grundpakken. Men TV-sening er faktisk rigtigt populært i Danmark og er i 3. kvartal steget med seks minutter. De 16 mest sete kanaler er danske med danskproduceret indhold - det er det, der koster,« siger René Brøchner, direktør for YouSee.

Han påpeger, at danskerne »betaler forholdvis meget for at se grund-TV, men på sportsområdet betaler vi - sammenlignet med Sverige og Norge - væsentligt mere«. Ved årsskiftet 2013-2014 steg YouSees fuldpakke med 20 kroner.

Han medgiver, at 509 kroner om måneden er mange penge, og forventer derfor også, at flere dropper fuldpakken og i stedet går mod mellempakken og tilvælger ekstra kanaler.

»Vi forventer, at 40 procent flere i år end i 2013 selv sammensætter deres TV-pakke, men, nej, vi forventer ikke et væld af opsigelser ved årsskiftet. Nogen vil altid sige, at nu er det nok, men da TV-sening fylder så meget, vælger mange at acceptere det. De, der er utilfredse, skifter så til mellempakken og blander selv for at slippe billigere,« siger han.

Gratis internetforbindelse med i pakken

Stofa vælger samtidig med prisstigningerne at give alle med TV-abonnement en gratis internetforbindelse på en megabit i sekundet med.

»11 procent af befolkningen har ingen internetforbindelse. Nu giver vi dem en gratis, om end ikke lynhurtig netforbindelse, så de kan klare enklere opgaver og selv kan købe en hurtigere. Vi investerer, fordi vi ønsker at være et alternativ til YouSee og TDC-koncernen, men Stofas udfordring er, at vi hver gang skal vinde en hel antenneforening for at nå slutbrugeren, hvor TDC lettere kan erobre den enkelte slutkunde. Den mulighed har vi ikke i dag, men vi er ret snart klar til at lancere noget som »over-the-top« (OTT, tilkøbstjenester via en hvilken som helst internetforbindelse, red.),« siger Kim Falkenhard.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere