Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Danskere accepterer betaling på internet

Danske brugere af internet har gennem flere år vænnet sig til, at internet er et tag-selv-bord med gratis nyheder, vejrudsigter,

telefon-opslag, søgemaskiner og meget mere.



Men på kort tid er der sket i skred i danskernes holdning til internet:

Nu vil man gerne betale for kvalitetsydelser, lyder enslydende konklusioner af to undersøgelser, som er udført af henholdsvis

søgemaskinen Jubii og IT-analysevirksomheden IDC. Jubii har spurgt 4.282 tilfældigt udvalgte brugere over 18 år,

om de er villige til at betale for elektroniske ydelser, og det svarer næsten halvdelen (46,8 procent) ja til.



For to

år siden var det kun 15 procent af brugerne, der var positive over for betalingstjenester. På det tidspunkt var næsten

alle ydelser da også gratis i Danmark. Siden er betalingstjenesterne så småt kommet i gang, og eksempelvis omsatte

Jubii i oktober for cirka 550.000 kr. på denne konto, og tallet er stærkt stigende.



- Det, syntes jeg, er ret flot

i forhold til, at det er et uopdyrket marked, vi er gået i gang med, siger marketingdirektør Martin Thorborg, Jubii.











Ikke

gode nok

Men internet-branchen har generelt været ramt af en økonomisk nedtur. Det har været medvirkende til, at

det ikke er lykkedes at få det optimale udbytte af forbrugernes stigende accept af, at digitale ydelser i høj kvalitet

koster.



- Det er meget dyrt at udvikle de nye tjenester. Ikke mindst en infrastruktur, som kan håndtere betalinger. Det

hænger ikke godt sammen med den anstrengte økonomi, som er hos mange selskaber i Danmark, siger Martin Thorborg.











Selskabers

egen skyld

IT-analysevirksomheden IDC er lidt hårdere i vurderingen af betalingstjenesternes succes, som lader vente på

sig:



- Det er internet-virksomhedernes egen skyld, at der aldrig for alvor er kommet gang i betalingsydelserne. De har været

for dårlige til at udvikle kvalitetstjenester. Brugeren er villige til at betale ekstra for kvalitet, og syntes ikke, at det

er besværligt at benytte de nye betalingssystemer, siger Anders Elbak fra IDC.



IDC har netop gennemført en rundspørge

til 1.000 danske hustande for at kortlægge deres IT-brug. Undersøgelsen viser, at lidt flere end halvdelen af danskerne

er villige til at betale for ydelser leveret over internet, hvis kvaliteten bliver bedre.



Hidtil har langt de fleste internet-virksomheder

sværget til salg af reklameplads på hjemmesider. Det være sig bannerannoncer, popup-reklamer, rullegardiner og sponsorater

af eksempelvis nyhedsbreve. Men også på internet har annoncesalget svigtet, og net-aktørerne har søgt nye

veje for at øge indtægterne.



Internet-virksomhederne eksperimenterer med flere betalingssystemer. Udover dankortbetaling

er det mest almindelige salg af abonnementer og snart mikrobetaling.



Ikke mindst mikrobetaling, det vil sige betaling af små

beløb for ydelser over internet, er set som den helt store åbenbaring. Og i løbet af i år er mindst tre

systemer til mikrobetaling på internet introduceret på det danske marked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen