Del : SMS
Berlingske Business

Danske spil vil i lommen på kineserne

19busdigital1.jpg
Mark Folkenberg fra det danske spilfirma Appropos præsenterer sit produkt, baseret på H.C. Andersens eventyr, for Kinas (og verdens) største teleselskab, China Mobile. Foto: Sune Alexander Christensen, Innovation Centre Denmark Shanghai

Markedet for mobil- og konsolspil i Asien er 37 milliarder dollar værd alene i år. Det vil danske spil­udviklere gerne have fingrene i. Derfor har de i denne uge været på murbrækkerbesøg i Shanghai.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske producenter af computerspil går nu direkte efter at komme ind på det enorme, kinesiske marked og skabe nye succeser her.

Derfor har 12 danske spilvirksomheder hele denne uge været i millionbyen Shanghai for at skaffe sig kontakter og dermed lokale brækjern til at kæmpe sig ind på de spilleglade kineseres mobiltelefoner.

GAMING-E3/

»Jeg sidder i Danmark og ser på det danske spilpotentiale. Det er meget godt, at vi er sindssygt dygtige til at udvikle spil og høste masser af anerkendelse og priser, men spillene skal sælges, og her er Kina det største marked målt på både brugere og penge. Men for at komme ind her skal man finde den rigtige partner,« siger Jan Neiiendam, direktør for Interactive Denmark, som er en non profit-organisation, der hjælper indholdsproducenter af spil, digitale læremidler og e-sundhed med at udvikle forretningen og har som mål at skabe en klynge med danske spilvirksomheder og digitale indholdsproducenter, virksomheder, uddannelsesinstitutioner, investorer og internationale partnere.

Interactive Denmark har sammen med Udenrigsministeriets Innovationscenter i Shanghai og Eksportrådet arrangeret rundturen, der har åbnet dørene til en række højtstående virksomheder og chefer, heriblandt verdens største mobilselskab, China Mobile.

13BUSdebat-Jan.jpg

»Man lærer på rekordtid, hvad der skal til for at begå sig på dette marked. Det er tæt på umuligt at sidde i Danmark og udgive spil som på de vestlige markeder, hvor man typisk afleverer sine produkter til Apples App Store eller Googles Play og dermed får adgang til de store markeder, efter at man stort set blot har skullet oversætte produkterne til andre sprog. I Kina findes måske 200 forskellige platforme, som man skal arbejde med hver især. Man er nødt til at have en kinesisk partner. Det handler om tillid,« forklarer Jan Neiiendam, der er på udkig efter både udgivere og mulige investorer.

817 millioner mennesker spiller mobil- og konsolspil i det asiatiske område omkring Stillehavet. Markedet anslås at udgøre 37 milliarder dollar, og det vokser med 15 procent om året.

»Personligt har jeg store forventninger om, at mindst to eller tre af de firmaer, som er med på turen, indgår konkrete samarbejdsaftaler. Selvfølgelig vil det tage nogen tid, men jeg kan mærke, at de har forstået, hvad der skal til. Mit mål er, at dette er første dag i spilindustriens nye liv med at komme til Kina. Det kan godt være, at nogen ikke vil hertil, men bare det at få afklaret, om man skal eller ikke skal tage springet, styrker strategien,« siger Jan Neiiendam.

Interactive Denmark får offentlig støtte fra blandt andet Markedsmodningsfonden, Københavns Kommune, Region Hovedstaden, Region Nordjylland og Region Midtjylland og har som mål, at Danmark i 2020 alene i Asien og med Kina som det største marked omsætter for minimum 800 millioner kroner.

»Man er meget, meget interesseret i at få vestlige produkter og danske spil, og de kinesere, vi besøger, kender os udmærket og har sat sig grundigt ind i, hvad vi laver. Danmark har to meget store spilproducenter: Lego er faktisk Danmarks største og sælger i hele verden, selv om vi ikke rigtigt tænker over, at Lego laver spil. Og så har »Subway Surfers« gået sin sejrsgang over hele verden, og en af udviklerne, Sybo Games, har lige lanceret sit nye spil, »Blades of Brim«, her og fået rigtigt gode anmeldelser. Så vi kan håbe på, at det bliver det næste store, danske hit,« siger Jan Neiiendam.

Det populære mobilspil »Subway Surfers« er udviklet i 2012 af de danske spilfirmaer Kiloo i Aarhus og Sybo Games i København. En anden succes er Movie Star Planet, et onlineunivers for børn, der vil lege med filmstjerner, som har ni millioner aktive brugere hver måned. Movie Star Planet er med på turen.

Den danske computerspilbranche talte i 2013, som er de nyeste tal fra Danmarks Statistik (2014-opgørelsen kommer til efteråret), 139 virksomheder, som beskæftigede 721 ansatte. De omsatte for 823 millioner kroner, hvoraf 668,8 millioner var eksport. I forhold til 2012 steg omsætningen med 38 procent, til gengæld lukkede seks virksomheder. Spillandskabet er præget af nogle få meget store spillere, heriblandt I/O Inter­active, og masser af mindre virksomheder. 65 procent af dem ligger i hovedstaden, de øvrige i resten af landet.

Verdenskendt – under motorhjelmen – er også danske Unity Technologies, hvis spilplatform bruges til at udvikle spil til alle slags udstyr. Unity har i dag 550 ansatte, heraf 100 mand i udviklingscenteret i København.

Jannick Nytoft.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere