Del : SMS
Berlingske Business

Danske investorer tør ikke være med i wi-fi-kapløb

Dikretø
Peter Ib - direktør for IT-virksomheden BlueTown. Foto:

Bluetown kigger mod Silicon Valley og USA, når der skal skaffes finansiering til eventyr i telebranchen. Danske investorer er ikke risikovillige, mener direktøren.

Artiklen fortsætter under annoncen

Egentlig ville Bluetown helst blive ved med at være en dansk virksomhed, men det er næppe muligt. Som alle andre iværksætter­virksomheder er risikovillig kapital en mangelvare for Bluetown, der har udviklet en særlig type soldrevne wi-fi-hotspots, som kan sikre internetadgang til millioner af mennesker i mindreudviklede, afsondrede dele af verden. Men den kapital bliver svær at finde i Danmark, vurderer administrerende direktør Peter Ib.

Bluetown har netop vundet en ordre på at opstille 12.500 mastesystemer i landsbyer i det nordøstlige Indien over de næste tre år og skal i den forbindelse rejse omkring 100 millioner kroner i år. Skal virksomheden, der kom ud af regnskabsåret 2014-2015 med et underskud på 20 millioner kroner, indfri sin ambition om at nå en samlet omsætning på én milliard kroner i løbet af de næste fire år, vil det samlet set kræve investeringer i størrelsesordenen 270 millioner kroner.

»Det bliver meget svært at skaffe kapital i den størrelsesorden herhjemme. Vi må nok kigge mod USA, hvor interessen for denne type risikofyldte investeringer er meget større,« siger Peter Ib.

19BUSpeterib-134651.jpg

Bluetown mister dansk tilknytning

I dag er Bluetown ejet af cirka en snes mindre investorer fra Danmark, men også blandt andre afrikanske investorer, med selskabets to stiftere som hovedejere. Men det kommer til at ændre sig med den kommende kapitaludvidelse. Og på sigt vil Bluetown formentligt helt miste sin danske tilknytning, hvis virksomheden bliver den ventede succes.

»Jeg tror, vi ender med at blive købt af en stor spiller, og så må vi se, hvor det fører hen. Jeg håber, virksomheden kan blive i Danmark,« siger Peter Ib.

dobbelt

»Jeg så en artikel (i Dagbladet Børsen, red.) om, at det er 25 år siden, vi har haft en gigantvirksomhed, der blev skabt i Danmark. Det er skidt, men det kommer af, at investeringsklimaet, når du kommer op i de højere lag, er utroligt konservativt. Der bliver færre og færre, der er interessante at tale med. Og det betyder, at vi på et tidspunkt må kappe linen og søge mod andre markeder, selv om vi helst ville forblive danskejet,« siger Peter Ib.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere