Del : SMS
Berlingske Business

Danske hjem kobles på nettet om få måneder

pix-Philips-TV
TV-producenterne ser gerne, at fjernsynet bliver hjemmet kontrolpult for de mange ting, som kan kobles på nettet og bringes til at fungere sammen. Hvis det ringer på døren, vil man på TV-skærmen (her et Philips-fjernsyn) med fjernbetjeningen kunne kalde kameraet foran hoveddøren frem og se, hvem der står derude, og derefter sende signal til dørlåsen, så døren er åben, og folk kan gå ind. Foto: Thomas Breinstrup

Efter mange års snart og tilløb vil de første egentlige produkter til Tingenes Internet være til salg i Danmark, og så vil ens ting kunne fjernstyres i et hidtil uset omfang.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: Om nogle måneder vil de mest entusiastiske danskere for alvor kunne begynde at koble hele hjemmet på nettet - og på en måde, hvor de mange ting »taler« med og hjælper hinanden.

Når man nærmer sig hjemmet, vil GPSen i mobiltelefonen fortælle kontrolcenteret derhjemme, at døren om lidt automatisk skal låses op, at ovnen skal tændes, så den er varm, når man skal bruge den, at lyset skal tændes, at der skal skrues lidt op for varmen, og at der skal tændes for musikken. Man vil også bare kunne kontrollere, om man glemte at slukke for ovnen, da man tog hjemmefra.

pix-HDR-skilt

Det er Tingenes Internet, hvor lamper, køleskab, ovn, musikanlæg, termostater og alt muligt andet i hjemmet via det trådløse net kobles til et lille kontrolcenter, som enten kan være en særskilt boks eller et af de helt nyt fladskærmsfjernsyn. Kontrolcenteret - eller »hubben« i fagjargon - kan så betjenes fra en app på ens mobiltelefon og dermed også fungere, når man ikke er hjemme.

I gang på 15 minutter

»Hubben kan være et TV eller et køleskab, men nogle trådløse routere har funktionen indbygget. Så sætter man alt op med en simpel app, for hele ideen er, at man skal være i gang på maksimalt 15 minutter, når man har åbnet boksen,« forklarer Claus Holm, administrerende direktør for elektronikgiganten Samsung i Danmark.

Tingenes Internet er en af de helt store tendenser på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas i denne uge.

Der vil også komme udstyr, som kan sættes på de ting, der ikke er født med muligheden for at blive koblet på nettet, f.eks. særlige stik, som sættes i vægstikket, og hvor ledningen fra stuelampen derefter sættes i, så også den kan fjernbetjenes.

Samsung bygger kontrolcenterfunktionen ind i 2016-udgaverne af sine fladskærms-TV, og den vil stadig virke og kunne styres fra en smartphone eller tavle-PC, selv om fjernsynet er slukket. Omkring april er der også danmarkspremiere på Samsungs Smartthings-boks til noget under 1.000 kroner - en lille æske, som kobles på det trådløse net derhjemme og gratis på Samsungs nettjeneste, så man også kan styre den udefra.

Ikke bundet til ét mærke

Claus Holm understreger selv det altafgørende i, at de tilkoblede ting skal fungere på tværs af alle produktmærker.

»Det er nødt til at være en åben platform, så hverken Samsung eller andre kan sige, at man skal købe vores produkter. Så kommer det nemlig aldrig igennem. Typisk kan den mest basale betjening af alle de tilkoblede ting klares fra en central app. Når man så vil noget mere avanceret, sendes man over i den enkelte tings app. Man kan altså kontrollere f.eks. elpærer fra Philips og varmestyring fra Honeywell fra samme applikation. Ingen mennesker gider jo have 18 forskellige apps for at få et smart hjem,« forklarer Claus Holm.

pix-OLED

Det hele skal være nemt at bruge og bare fungere i baggrunden, understreger en af de helt store aktører.

»I 2020 forventer man, at hvert eneste menneske på jorden har 26 apparater koblet på nettet. Det bliver hverdagsprodukter, men hverdagen skal ikke være fyldt med skærme, tastaturer og andre computerting. Teknologien skal tone ind i baggrunden, og der skal fokus på brugerens liv. Derfor skal brugeroplevelsen gentænkes fundamentalt,« siger Gayathri Rajan, som er internetgiganten Googles direktør for produktstyring.

Fjernsynet er i centrum

Hun understreger nødvendigheden af, at alt udstyret skal kunne kommunikere sammen og udveksle data.

»Og vi anerkender, at sikkerheden er vital og skal bygges ind i både udstyret i i selve kommunikationen,« tilføjer hun.

pix-Waoo-boksen

Også hos TP Vision, der står for produktionen af Philips' fjernsyn, som er det næstmest solgte TV-mærke i Danmark efter Samsung, er forventningen ikke overraskende, at fjernsynet skal være centralen, og de nye Philips-TV har derfor indbygget en styrefunktion.

»Vi tror, at fjernsynet er centeret for de mange ting, vi gør,« siger Henrik Kyhl, salgschef hos TP Vision.

Tilsvarende udvikler LG Electronics, som også er en af verdens store elektronikproducenter, sit eget system, der tilsvarende kan arbejde sammen med de andre producenters dimser og dingenoter.

Kontrol med vandforbruget - og rottefælderne

Tingenes Internet giver dog langt større muligheder, når virksomheder begynder at tage det i brug i forhold til de målere og sensorer, som sidder i hjemmene.

»Når alle danske vandmålere og elmålere er udstyret med en forbindelse og automatisk aflæses hver time, samles der pludselig en masse data ind, så man kan få tilsendt en SMS eller e-mail, hvis vand- eller elforbruget pludselig er større end normalt. Og rottefælder kunne udstyres med en sensor, så rottefængeren får besked, hvis en rotte går i fælden. I dag skal rottefængeren ifølge loven tilse fælderne to gange om ugen for at se, om der er fanget noget,« siger Claus Holm fra Samsung.

Lige nu findes der omkring 200 apparater og dimser, som fungerer sammen med Samsungs Smartthings og kan styres fra den.

Ud over derhjemme er selvkørende biler et eksempel på Tingenes Internet. De kan nemlig udelukkende fungere, fordi de fodres med - og selv leverer - massive mængder af data fra sensorer, GPSer m.m., og efterhånden som målepunkterne bliver flere og flere, vil de smarte eller intelligente byer udvikle sig, hvor trafikken ledes igennem, så man undgår køer, og man nemt kan føres til en ledig parkeringsplads uden at skulle suse byen rundt.

»Tingenes Internet giver helt nye forretningsmuligheder inden for detailhandel, underholdning og i det offentlige rum. Det skal gøre oplevelsen bedre, hvor folk bor, arbejder eller rejser,« siger Yasu Enokido, direktør for den japanske elektronikgigant Panasonics AVC Networks Company.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere