Del : SMS
Berlingske Business

Danske Bank vil lokke ældre i netbanken

nemid
Uanset om man er 29 år eller 79 år, vil Danske Bank have kunderne over i netbanken. Og det er i sagens natur især de ældre, det knber med. Derfor arrangerer banken nu en række informationsmøder rettet mod de ældre kunder.

Landets største bank opretter seniorhotline og gør klar til en Letbank, som ikke er så overvældende som netbanken, for at få flere ældre danskere til at bruge banken hjemmefra.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmarks største bank, Danske Bank, indleder tirsdag det hidtil mest omfattende forsøg på at få flere ældre danskere til at gå i banken via nettet eller mobiltelefonen.

Bornholm bliver startskuddet på i alt 53 informationsmøder landet over frem til februar, og interessen er så stor, at visse møder allerede er overtegnet.

Samtidig opretter banken en særlig seniorhotline med typisk ældre bankrådgivere, hvor ældre kunder kan ringe ind og få hjælp (ud over at ringe til egen bankrådgiver), og lige efter årsskiftet kommer der en særlig »Letbank« på nettet – en forenklet udgave af den nuværende netbank, som godt kan skræmme nybegyndere væk med sine mange muligheder.

Letbanken, som er beregnet til at skulle bruges fra computere og ikke mobiltelefoner, vil vise saldooverblik, posteringer og kunne klare kontooverførsler og betalinger.

»Måden at bruge sin bank på har ændret sig markant de seneste 20-30 år. Dengang gik alle i murstensbanken og brugte kontanter eller check. Så kom dankort og betalingsservice, og nu er der netbank og mobilbank. Det gør hverdagen meget nemmere for kunderne, da man ikke skal stå i kø og samtidig kan spare mange gebyrer, og det bliver billigere for os, at vi ikke behøver at have så mange kasser. Især de ældre op til 65 år har lige så ofte som de yngre taget IT og digitale løsninger til sig. Seks af ti op til 60 år anvender netbank, mens det er fire af ti op til 70 år og en af ti op til 80 år. Så det håber vi at kunne ændre,« siger Anne Søgaard Melchiorsen, Danske Banks chef for samfundsansvar.

Sammen med borgerservice

Knap 400.000 Danske Bank-kunder er over 60 år. Danske Bank har gjort op, at 80 procent af alt, hvad de ældre kunder kommer med i murstensbanken, kan klares hjemmefra. Og da det koster 30 kroner i gebyr at betale et girokort i filialen, mens det »kun« koster syv kroner at fremsende det til banken og er gratis, hvis man bruger netbank eller mobilbank, bør folk kunne spare mange penge.

»Rigtigt mange ældre er allerede godt i gang med de elektroniske muligheder. Andre kunne godt tænke sig at komme i gang men mangler en hjælpende hånd. Den forsøger vi at give nu. Vi arrangerer derfor informationsmøderne sammen med kommunernes borgerservice. De er i samme situation som os, da det offentlige også er i gang med at digitalisere, og vi bruger samme indgangsvinkel, nemlig NemID, som både giver adgang til banken og det offentlige,« forklarer Anne Søgaard Melchiorsen.

Med på møderne er også det danske firma Duka-PC, som har specialiseret sig i ældrevenlige computere.

»Der kan sagtens være nogen, som ikke har lyst til eller mod på at bruge IT, men selv for dem er der alternativer til filialen. De kan klare økonomien med dankort og betalingsservice med faste betalinger og ringe til os,« siger Anne Søgaard Melchiorsen.

Hun tør ikke give et bud på, hvor mange nye, ældre kunder der om et år er gået i lag med PCen eller mobiltelefonen.

»Vi har ikke turdet regne på det endnu, men det ser godt ud med alle dem, der kommer, og det har overrasket os positivt. Nu håber vi at kunne skabe lokale ambassadører, som kan hjælpe andre videre, og man kan melde sig til en »netbankskole« i filialen. Desuden har vi tilbudt Ældresagen at komme ud og give kurser,« siger Anne Søgaard Melchiorsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere