Del : SMS
Berlingske Business

Dansk website for anmeldelser får nu selv dårlige anmeldelser

0904trustpilot
Peter Holten Mühlmann, direktør Trustpilot. Foto:

Brugere anmelder virksomheder på Trustpilot. Nu bliver Trustpilot selv anmeldt på Linkedin. På to uger er der kommet 600 medlemmer. Men Trustpilot har hidtil forholdt sig tavs.

Artiklen fortsætter under annoncen

Af landets 50 mest populære webshops er de 36 kunder hos Trustpilot. Og en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra MyResearch, Det Digitale Sundhedstjek 2014, viser, at Trustpilot på et år har næsten fordoblet sin tilstedeværelse blandt 375 undersøgte virksomheder.

Det skriver bureaubiz.dk

Trustpilot er således et omgængeligt medie for mange virksomheder, hvad enten de er kunder hos tjenesten eller ej. Platformen er nemlig for længst etableret hos forbrugerne, der med deres tildelte stjerner kan give tomlen op eller ned til virksomhederne.

pix-pengesedler

Men hvordan bliver Trustpilot selv vurderet af virksomhederne? Ikke nødvendigvis positivt. Det fremgår af en ny LinkedIn-gruppe ”Vi anmelder Trustpilot”, der på 14 dage har rundet 600 medlemmer.

Gruppen har en smiley, hvis ansigtstræk følger diskussionernes stemning – og smiley’en smiler ikke, men ser vred ud – med mundvige, der ikke kan beslutte sig, om de skal vende nedad eller være neutrale:

En bruger citerer sidste uges undersøgelse fra digitalbureauet Dwarf, der viser, at ”betalende kunder hos Trustpilot får en markant højere rating end ikke-betalende virksomheder – uanset hvad kunder mener om købsoplevelsen”.

Den holdning støttes af flere, mens andre beretter om aggressive sælgere fra Trustpilot. Et sted kan man også finde en kommentar, der ganske vist bakker oplevelserne op, men ikke ønsker uopfordret at komme i offentlig clinch med Trustpilot.

Og clinch ønsker en af gruppens stiftere, Thomas Barfod, heller ikke.

”Gruppen er ikke en hadegruppe. Personligt synes jeg, at Trustpilot grundlæggende er et godt koncept. Og både positive og negative indlæg er velkomne i gruppen. Vi stiftede den, fordi vi havde behov for at udveksle erfaringer om og med Trustpilot. Og andre har tilsyneladende samme behov, for det er den hurtigst voksende danske gruppe på LinkedIn,” siger Thomas Barfod.

Han har været bureaumand i længere årrække – på Kunde & Co, Mannov og med eget PR-bureau – og er nu som serie-iværksætter partner i Danske Ejendomsmedier og direktør i både Red Planet Invest og Opgavenetværket.dk.

muhlmann

"Vi er glade for både positive og negative anmeldelser. Men vi havde et konkret tilfælde, hvor vi kunne påvise, at en person med flere identiteter kom med løgnagtige anmeldelser af en af vores virksomheder. Trustpilot overtrådte ifølge vores advokat flere love ved ikke at fjerne indlægget. I stedet bad Trustpilot os om indbringe sagen for en domstol. Vi undrede os over, hvorfor Trustpilot ikke validerer deres brugere – og oprettede så gruppen for at diskutere og erfaringsudveklse om Trustpilot med andre – og gerne komme i dialog med Trustpilot,” siger Thomas Barfod.

Han tilføjer:

”Tre ting har forbavset mig, efter at vi stiftede gruppen: Den hastige vækst i medlemmerne, de ting, der kommer frem, og at Trustpilot ikke svarer på nogen af de mange indlæg. Vi lægger det seriøst op, det er LinkedIn og som udgangspunkt ingen falske profiler – vi er, hvem vi skriver, vi er. Af samme årsag kan man se ca. 10 Trustpilot-medarbejdere som medlemmer af gruppen – uden at de har blandet sig overhovedet. Vi har ellers opfordret dem til det – både direkte i mails og i gruppen.”

Det sker nu – uden dog at svaret indledningsvist bliver klart. Trustpilots CEO og grundlægger Peter Holten Mühlmann har givet et skriftligt svar på Bureaubiz’ spørgsmål:

Der kan umiddelbart ligge noget ironisk i, at en virksomhed, der ”forsøger at bygge bro og skabe kommunikation mellem forbrugere og virksomheder”, ikke selv er bro-byggende på LinkedIn-gruppen. Hvad er årsagen til, at Trustpilot efter to uger ikke har reageret på de indlæg, gruppen bringer og diskuterer?

”Trustpilot har oplevet stor fremgang, og lige nu er der TrustScores på mere end 80.000 e-handelsvirksomheder baseret på over syv millioner brugeranmeldelser. Vi opererer i 24 lande, og en gennemsigtig og fair feedback omkring vores egen kundeservice er en høj prioritet for os. Vi arbejder hele tiden på at forbedre vores egen kundeservice. Se mere information her.”

For ja, Trustpilot har kendskab til LinkedIn-gruppen. Og Peter Holten Mühlmann skriver:

”Vi hilser al feedback velkommen, og vi ser hele tiden på måder til, hvordan vi kan forbedre vores egen kundeservice og vores eget produkt.”

Peter Mühlmann

Og det egentlige svar på, hvorfor Trustpilot endnu ikke har reageret på indlæggene i ”Vi anmelder Trustpilot”, kommer til sidst:

”Vi er først for nyligt blevet opmærksomme på denne Linkedin-gruppe, og vi vil bruge den feedback, der gives i gruppen, på at evaluere, hvordan vi fortsat kan gøre tingene bedre”

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere