Del : SMS
Berlingske Business

Dansk TV-krig kan blive dyr

Dansk TV-krig kan blive dyr
Netflix, der i går startede salget i Danmark, tilbyder film og TV-serier over internetforbindelsen mod et fast månedsabonnement på 79 kroner.

Det kan ændre på hele måden, som vi ser TV på, at amerikanske Netflix åbner sin film- og TV-serietjeneste over nettet i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Netflix tilbyder film og TV-serier over internetforbindelsen mod et fast månedsabonnement, som i Danmark er sat til 79 kr. Det fik straks Viaplay, der ligesom TV-kanaler som TV3 ejes af Kinnevik-koncernens MTG og har eksisteret siden 2011, til at sænke sin månedspris øjeblikkeligt fra 99 til 79 kr., så den svarer til Netflix’ pris. Det gælder både for nuværende og nye kunder. »Vi vil ikke have, at prisen bliver en barriere for forbrugeren i forhold til valget af onlinetjenester for TV og film,« siger administrerende direktør Niclas Ekdahl fra Viaplay.

Netflix betragter Danmark som en investering. »Det vil tage nogle år, men vi er tålmodige og er interesseret i Danmark på længere sigt. I Storbritannien fik vi på lige under syv måneder en markedsandel på fem pct., men hvert marked er forskelligt, og det behøver ikke at se lige sådan ud her om syv måneder,« siger Netflix’ medstifter og topchef, Reed Hastings, til Berlingske Business. Han tror, at de nysgerrige nu vil prøve den første måned gratis og siden fortælle andre om oplevelsen, og at Netflix står stærkere, fordi man leverer Dolby 5.1 Surround-lyd og kan ses gennem Apple TV-boksen samt via Microsofts Xbox 360-spillekonsol. 

»Det kan ingen af konkurrenterne. Men jeg tror, at danskerne vil abonnere på mange forskellige tjenester. I USA har vi 25 millioner brugere, men TV-udbyderne har fortsat 100 millioner abonnenter. Men selvfølgelig tror jeg, at vi vil vinde, fordi har en bedre, hurtigere og mere gnidningsløs tjeneste,« siger Reed Hastings. Han vil ikke ud med, hvor stort et dansk katalog Netflix har, selv om alle undersøgelser viser, at danskerne lejer dansk materiale. »Det er ikke svært at få danske rettigheder – det er bare dyrt,« konstaterer han.

Efterårsmylder

En række aktører har bebudet, at de åbner netfilmtjenester i Danmark i løbet af efteråret. Amerikanske HBO Nordic er på vej, og Bonnier-koncernens CMore (som tidligere hed Canal Plus) er gået i samarbejde med det TDC-ejede YouSee, som er Danmarks største kabel-TV-selskab. YouSee ventes til november at lancere sin YouBio, og YouSees administerende direktør, Niels Breining, har allerede bebudet, at hans mål er at sidde på 50 pct. af det danske marked. YouSee har ikke offentliggjort priserne, men de bliver antageligt ikke helt så lave som Netflix’.

Viaplay har netop lanceret en funktion, som gør det muligt at gemme streamede film og TV-serier i 30 dage, så de kan ses uden netforbindelse. Og de to svenske netfilmtjenester Voddler og SF Anytime har gennem flere år været på det danske marked. SF Anytime åbnede i september filmbutikken Telia Film sammen med Danmarks tredjestørste teleselskab.

Det store spørgsmål er, hvordan netfilmtjenesterne vil ændre på det danske TV-marked – om mange vil opsige deres traditionelle TV-abonnement, som let kan løbe op i 400 kr. om måneden for den fulde pakke, for i stedet at abonnere på en film- og TV-serietjeneste fra Netflix, Viaplay, YouSee, Stofa eller andre TV-udbydere og dertil klare sig med f.eks. DRs kanaler på nettet, hvor de sendes direkte. Den frygt har fået TV-leverandørerne selv til at lancere egne betalingstjenester. Viaplay, Stofa og YouSee enten har eller vil snart lancere deres bud på betalingstjenester. Ingen af dem forventer dog, at de bliver rene tilløbsstykker, hvor danskerne gladeligt betaler 70-90 kr. oven i deres nuværende månedsabonnement.

Det er ikke svært at få danske­ rettigheder­ – det er bare dyrt.

Reed Hastings, topchef, Netflix
DEL CITAT

»Lige nu er markedet nyt, og mange tjenester kommer til. Men jeg er sikker på, at YouSee er et af de to-tre selskaber, der står tilbage, når krigen er slut,« sagde aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets for halvanden måned siden til Berlingske Business.

Mest nettrafik

I løbet af sommeren har streaming – det at se film eller TV over nettet – overhalet alle andre trafikformer og er nu den dominerende trafik på den danske del af nettet. Næsten 38 pct. af al nettrafik bruges nu på film og TV, og det er alt fra Googles videotjeneste YouTube over DRs gratis TV-kanaler til leje af film og TV-serier.

Det har rent faktisk sat den kontroversielle fildeling, hvor man – ofte ulovligt – udveksler filer med andre, ned på andenpladsen. Fildeling har tidligere udgjort halvdelen af nettrafikken. Kun godt en fjerdedel af al nettrafikken er nu almindelig internetbrowsing. YouSee forventer, at streaming vil vokse markant i de kommende år, især som følge af de mange tjenester, som åbner i Danmark i de kommende måneder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere