Del : SMS
Berlingske Business

Dansk spilsucces tjener millioner hjem

pix-Subway Surfers
En scene fra det populære, danskudviklede »Subway Surfers«. Foto: Sybo Games

»Subway Surfers« spilles dagligt af 27 millioner og er en guldgrube for de to danske firmaer bag.

Artiklen fortsætter under annoncen

To danske computerspilfirmaer oplever så stor succes med deres fælles hit »Subway Surfers«, at de kan levere et overskud på seks millioner kroner pr. medarbejder.

Det er Sybo Games i København og Kiloo i Aarhus, der ifølge Finans.dk leverer overskud på henholdsvis 163 millioner kroner for et helt år og 33,1 millioner kroner for fire måneder på det spil, som siden lanceringen i 2012 har indtaget mobiltelefoner og tavle-PCer med storm. Dagligt bruges det af 27 millioner spillere, der hopper rundt mellem togvogne.

pix-Unity

Dermed stikker de ud i en computerspilbranche, som i 2013 - hvilket er de nyeste tal fra Danmarks Statistik - talte, 139 virksomheder, som beskæftigede 721 ansatte og omsatte for 823 millioner kroner, hvoraf 668,8 millioner var eksport.

Spillandskabet er præget af nogle få meget store spillere og masser af mindre virksomheder. 65 procent af dem ligger i hovedstaden, de øvrige i resten af landet.

Sybo Games ejes af Sylvester Rishøj Jensen og Bodie Jahn-Mulliner, Kiloo af brødrene Simon og Jacob Møller.

pix-Computerspil

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere