Del : SMS
Berlingske Business

Dansk software kan måle værdien af sociale medier

03BUSzenbu-inde.jpg
Zenbu Social står bag software, der kan analysere afkastet af virksomheders reklameindsats på sociale medier. Virksomhedens direktør Christian Green overvejer nu at etablere en afdeling i San Francisco. Foto: Simon Læssøe

Det lille softwarehus Zenbu Social står bag et koncept, som giver virksomheder mulighed for at se afkastet af reklamekampagner på sociale medier. Kursen er nu sat mod udenlandske markeder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sociale medier er mere end bare sjov. For virksomheder er de også en potentiel markedsføringskanal, men problemet er, at det ofte er svært at fastslå, hvad effekten af indsatsen er.

Det har københavnske Zenbu Social sat sig for at gøre noget ved. Den lille Østerbro-virksomhed har det seneste års tid kørt et selvudviklet system i stilling, som kan gennemtrevle og analysere blandt andet Facebook i forbindelse med en virksomheds kampagne på de sociale medier.

Zenbu Socials direktør, Christian Green, forklarer, at systemet allerede har en række store kunder i Danmark. Medvinden med­fører, at han nu begynder at vende blikket mod potentielle markeder i udlandet. Men der er også andre årsager til, at han overvejer de oversøiske muligheder.

»Vi bygger vores produkt på de sociale platforme – først og fremmest Facebook – og de er nu engang koncentreret omkring The Bay Area (San Francisco, red.) og det øko­system, som eksisterer der. Da det er svært at finde investorer i Danmark, er det naturligt for os at overveje at oprette en afdeling derovre,« siger Christian Green.

US-AFRICA-IT-INTERNET-FACEBOOK-FILES

Zenbu Social er en klassisk tech-iværksættervirksomhed, hvor kombinationen af et nyudviklet produkt og investorpenge udgør startpunktet for noget, der skal afprøves på markedet. Virksomheden har dog den fordel, at den allerede har kunder i ind- og udland, og det er med til at skabe en stigende omsætning, der dog endnu ikke er stor nok til at gøre virksomheden profitabel.

Det forventer Christian Green dog kan blive situationen inden for en overskuelig fremtid. For han oplever, at kunderne er tilfredse med produktet, der gør det muligt for dem at se, hvad der kommer retur af marketingsinvesteringer på sociale medier. Han mener på sin vis, at Zenbu Socials koncept sælger sig selv, fordi der er efterspørgsel på en løsning på området.

top

Overvågning af sociale medier

»På fjernsynet har man TRP (målgruppe­analyser, red.), på print har man læsertal og så videre. Men på sociale medier drukner man i data og målepunkter. Det betyder, at der ikke kan sammenlignes, og at forvirringen bliver total,« siger han.

Og det er netop her, at Zenbu Social-direktøren mener, han har noget, der i stigende grad bliver efterspurgt. Det er et program, der overvåger de sociale medier og præsenterer brugeren for et overbliksbillede, der viser, hvordan en kampagne rammer potentielle kunder. Og så kan den komme med estimater på, om resultatet er godt nok, og hvilket salg det kan udgøre. Altså en slags regnemaskine, der forvandler realtiddata til salgsprognoser.

Den idé har været blandt årsagerne til, at reklamefilmproducenten Christian Bévort har valgt at skyde penge i Zenbu Social. Og det i en sådan grad, at han pt. har den største del af ejerskabet. Resten af ejerskabet er delt mellem direktøren, de øvrige medarbejdere og et par andre eksterne investorer.

pix-Facebook

Christian Bévort mener, at Zenbu Social rammer plet, fordi der lige nu er det, han kalder et »akut behov« hos annoncører på nettet.

»I dag har man langt mere data til rådighed, og paradoksalt nok er annoncørerne mere desorienterede end nogensinde, når de skal investere i social media-indhold. Med Zenbu har vi fundet balancen mellem indsigt og enkelhed, som rammer et akut behov hos annoncørerne,« siger Christian Bévort i en skriftlig kommentar.

Spørger man direktøren i Zenbu Social, der også er ophavsmand til den software, virksomheden bygger på, er der gode årsager til, at der er efterspørgsel på systemer, der kan give overblik.

For mens det på den ene side er gået op for virksomheder og annoncører, hvem de nye medier kan nå, er det på den anden side noget mere uvist, om indsatsen i sidste ende giver afkast. Og det hele handler i sidste ende om bundlinje.

aaa

»Der er virksomheder, som måske bruger en halv million kroner om året på Facebook. Så store beløb vækker interesse blandt chefer. De har brug for at kvalificere det. De investerer ikke bare småbeløb i det mere, og derfor har de brug for at vide, om de får noget ud af det,« siger Christian Green og tilføjer:

»Vi er en nicheorienteret virksomhed. Vi evaluerer. Det er det eneste, vi gør, og det er en fordel for os. For spørger virksomhederne deres reklamebureau eller de sociale medier selv, kan man argumentere, at de ikke får uvildig feedback. Det er i stedet vores rolle.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere