Del : SMS
Berlingske Business

Dansk nethandel presses af udlandet

Chris Høiriis
Foto:

Mens udenlandske netbutikker henter milliarder i Danmark, er det kun hver 10. danske netbutik, der målretter salget til udlandet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Siden de første netbutikker opstod kort før årtusindskiftet, har netsalget taget markedsandele fra de fysiske butikker, procent for procent; de seneste år med ekspresfart.

Kunderne er i dag flere end tre millioner danskere, men der er især to grupper, der skiller sig ud: Børnefamilierne, der køber for store beløb ad gangen, og de 18-25-årige, der køber for små beløb – til gengæld handler de ofte og køber mange flere typer af varer end andre.

Om få år begynder generationen, der aldrig har kendt til en tid uden internettet, at blive børnefamilier. Når de to forbrugergrupper smelter sammen til én, er det, at internetbutikkernes brancheforening, FDIH, taler om “ketchupeffekt”, om en eksplosion i handel på nettet, der vil forandre detailbranchen.

46. mia. kr. på nethandel På nettet er fysisk afstand ligegyldig, og man kan lige så godt købe varen i Estland som i Esbjerg. Men Spørgsmålet er, om de danske netbutikker er klar.

pix - nethandel - biz

“Der er ingen tvivl om, at de danske netbutikker bliver presset af de udenlandske,” siger Annette Falberg, der er administrerende direktør i FDIH. Kigger man på pengestrømmene over den danske grænse, er hård international konkurrence på nettet allerede en realitet. Det indre marked gør handel i EU let for forbrugerne, og mens danskerne brugte 46 mia. kr. på nettet i 2011, landede ni af milliarderne uden for landets grænser.

“De unge fløjter ud og handler på nettet i udlandet, og de er ikke nervøse for det. Når de bliver storforbrugere, fortsætter de den adfærd. Det betyder, at de 9 milliarder i 2011 hurtigt bliver til 20-30 milliarder, der ryger direkte til udlandet,” siger Annette Falberg.

Ifølge FDIH skal danske netbutikker søge at erobre markedsandele i udlandet. Men ifølge tal fraorganisationen er det kun omkring 10 procent af de danske netbutikker, der i dag har målrettet salg til udlandet.

Læs Specialrapport om e-handel i Berlingske Business Magasin torsdag 23. februar 2012.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere