Del : SMS
Berlingske Business

Dansk internetselskab nu børsnoteret i Oslo

pix-Napatech
Danske Napatech producerer avancerede netværkskort, som sikrer internettrafikken mod trafikpropper. Foto: Napatech

Napatech rejste fredag op mod 120 millioner kroner til at skabe nye arbejdspladser inden for avanceret internetteknologi og til ekspansion.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der var ovenud stor interesse for det danske IT-firma Napatech, som fredag blev noteret på Oslo Børs og dermed sikrede sig 100-120 millioner kroner i ny kapital.

Napatech leverer højteknologiske komponenter og løsninger, som verdens førende leverandører af internetinfrastruktur anvender til lynhurtigt og i realtid at indsamle data og dermed kunne planlægge og styre datatrafikken, så den glider bedst muligt uden trafikpropper.

Målet med børsnoteringen var at få 500 aktionærer. Nu er der kommet 1.350 aktionærer til. De 90 procent af aktierne blev solgt til institutionelle aktionærer, de resterende til private. Danske investorer har købt 28 procent af aktierne. Investeringsselskaberne Northzone IV og norske FERD er stadig de største aktionærer med 22 og 22,25 procent af aktierne, hvor de hver før ejede 33 procent.

Oslo samler IT-selskaberne

Napatech blev børsnoteret i Oslo, fordi der her er mange sammenlignelige IT-selskaber, og det derfor er i den retning, at investorerne kikker.

Kursen på 58 norske kroner betyder, at Napatech er 337 millioner norske kroner eller 299 millioner danske værd.

Napatech omsatte i 2012 for 181,2 millioner kroner og havde et overskud efter skat på 12,5 mio. Selskabet blev stiftet i 2003 i et lejet kontor på DTU af de to ingeniører, Jens Christophersen og Thomas Jørgensen. De to grundlæggere er stadig medejere af virksomheden.  




 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere