Del : SMS
Berlingske Business

Dansk internetfirma solgt for halv milliard

Stiftere, ejere og medarbejdere i det dansk-ejede, paneuropæiske internetfirma Goviral er blevet mangemillionærer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Giganten AOL har ifølge TechCrunch overtaget internetselskabet Goviral for en samlet købesum på 96,7 millioner dollars.I dagens kurs svarer det til 526 millioner kroner.

Fra den spæde start i 2001 er Goviral i dag vokset til en international virksomhed med 75 medarbejdere, hvoraf hovedparten sidder i kontoret i London. Udover Storbritannien er Goviral aktiv i Danmark, Frankrig, Spanien, Sverige og Tyskland.

Govirals fik for to år siden en kapitalindsprøjtning fra Silicon Valley, hvorfra venturefirmaet Kennet kom ind i ejerkredsen med en 34 procent stor andel.

De øvrige dele af selskabet er ejet af de to stiftere Henrik-Gerner Balder Olrik, Claus Moseholm Jørgensen samt de to ledere Jimmy Maymann og Rene Efraim Rechtman. Desuden har medarbejderne en samlet post på ti procent af aktiekapitalen – en andel, som altså nu indbringer dem en samlet sum på 50 millioner kroner.

Købesummen består af 74,1 millioner dollars som egentlig betaling samt en såkaldt earn-out på yderligere 22,6 millioner dollars.

Goviral blev stiftet med det erklærede formål at udvikle internet-reklamevideoer, der var så sjove/mærkelige/provokerende, at man kunne få folk til at videresende dem til hinanden i stor, viral stil.

Første film, Goviral fik gjort virkeligt viral, var en sær reklamespot for antivirusfirmaet Bullguard. I filmen så man en nøgen man blive angrebet af en vagthund, der tilsyneladende bed sig fast i hans kønsdele.

En anden af Govirals film, som skaffede selskabet opmærksomhed, er denne oddyse på Sortedamssøen i København, hvor nogle ungersvende surfer på kæmpebølger takket være en stang dynamit (Se under artiklen).

Da de store hits ikke var helt nemme at masseproducere, udviklede Goviral sig til en noget anden forretning, hvor firmaet tilbyder en platform, hvorfra firmaer kan distribuere video til bestemte målgrupper.

I en udtalelse fra AOL siger Kate Burns, der har titel af sebior vicepresident, :

“Video er centralt for AOLs strategi for forbrugerområdet, og Goviral har skabt en utrolig overbevisende platform, der giver målbare og omkostningseffektive løsninger til udgivere og reklamekunder.”

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere