Del : SMS
Berlingske Business

Dansk gratis-app tjener 100.000 kroner – om dagen

Sybo_business
Overskrift
Sylvester Rishøj og Bodie Jahn-Mulliner (med hat) står bag megasuccesen Subway Surfers. Foto:
 

En graffitimalende skateboarder har været en guldgrube for spiludvikleren Sybo Games og Kiloo, der nu høster frugten af spillets succes på Apples App Store.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den kasketklædte Jake er en rod og samtidig hovedpersonen i det danske iPhone-spil »Subway Surfers«. Hver gang app’en åbnes, står den på flugt fra ordensmagten for at have malet graffiti på en togvogn. Det går over sveller og skinner, under og over stopskilte, zigzag mellem togvogne og altid på jagt efter de guldmønter, der giver spilleren sin high score.

Man kan fristes til at tro, at antihelten bagefter hælder det virtuelle guld i lommerne på sin skaber, Sybo Games, for spiludvikleren er begyndt at tjene mange penge på Jakes unoder. Kilder i branchen bekræfter over for Berlingske Business, at Sybo Games hver dag tjener 100.000 kroner gennem »Subway Surfers«.

Bodie Jahn-Mulliner, der er medstifter af Sybo Games, understreger over for Berlingske Business, at han på ingen måder vil kommentere det konkrete tal.

»Subway Surfers« koster ikke en øre i app-butikken, så Sybo Games og Kiloo har måttet kigge ad andre veje efter indtjening. Som spillet har udviklet sig, kommer indtjeningen i dag ligeligt fra små reklamer i spillet og fra de fordele, man kan købe til graffitimaleren Jake. Man kan eksempelvis købe 7.500 guldmønter for seks kroner. De mønter kan så bruges på alt fra superkondisko til en tyvstart.

»Kurverne for indtjening og downloads følger ikke hinanden. Indtjeningen starter senere end downloads, men hvor antal downloads pr. dag har toppet, fortsætter indtjeningen med at stige,« forklarer Bodie Jahn-Mulliner.

 

»Det er en forretningsmodel, vi har villet prøve længe. Ellers var vi blevet udkonkurreret af dem, der ellers lavede gratis spil,« siger Sylvester Rishøj, der er den anden halvdel af Sybos stifterduo.

Forretningen kan meget vel blive udvidet langt ud over iPhone-platformen. Allerede i de kommende uger udkommer en Android-version af spillet, og duoen går med tanker om at producere såvel merchandise som at få spillet præinstalleret på nogle enheder.

På de lidt mere end tre uger, hvor spillet har været tilgængeligt i app-butikken, er »Subway Surfers« blevet downloadet 9,2 mio. gange, og da det tal fortsat stiger, ligger der umiddelbart ikke noget i vejen for at krydse den næste milepæl på ti millioner hentede spil.

»Man skal op i millioner, før der er økonomi i apps. Problemet med apps er, at der er så mange, at de fleste drukner. Men ti millioner downloads, det er bemærkelsesværdigt også internationalt – især hvis de kan fortsætte væksten,« siger John G. Sørensen, medie- og underholdningsekspert hos rådgivningskoncernen PwC.

»Hvis man ser på, hvad der har været af store opkøb, så var Instagram syv måneder om at nå syv millioner downloads. De blev solgt for én mia. dollar. Amerikanske Zynga købte »Draw Something« for omkring 200 mio. dollar, og de var tre en halv uge om at nå fem millioner downloads. De to har Sybo Games og Kiloo i hvert fald slået i volumen,« siger Jan Neiiendam fra Computerspilzonen, der er et statsligt initiativ til at fremme innovation i computerspilsbranchen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere