Del : SMS
Berlingske Business

Dansk forhandler solgte brugt PC som ny uden at slette tidligere ejers data

wupti1_business

En bærbar PC købt gennem onlineforhandleren Wupti.com viste sig at indeholde en tidligere ejers personlige login-oplysninger, fotos, dokumenter og e-mails.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er en udbredt praksis blandt elektronikforhandlere at sælge eksempelvis IT-udstyr, der er blevet byttet eller returneret, men et eksempel fra forhandleren Wupti.com maner til advarsel for dem, der returnerer deres udstyr til butikkerne. Det skriver Version2.dk

Sikkerhedsfirmaet CSIS beskriver i et blogindlæg, at en køber af en angiveligt ny PC fra Wupti.com fik leveret en maskine, som ved nærmere eftersyn viste sig ikke alene at have brugt og ikke blot taget retur, men også at indeholde personlige data.

Den nye ejer havde købt PCen som en returvare, men PCen viste sig at have været brugt i næsten et år af den tidligere ejer.

På PCen fandt CSIS både den tidligere ejers personlige fotos, videoer, login-oplysninger til blandt andet Gmail og Facebook, personlige dokumenter og fortrolig kommunikation mellem ejeren og en offentlig myndighed.

Det har nu fået CSIS til at inddrage Datatilsynet i sagen, fordi sikkerhedsfirmaet mener, der er tale om et klart brud på persondataloven.

Selskabet understreger samtidig, at hvis man returnerer IT-udstyr i form af PCer, smartphones eller digitalkameraer, bør man sørge for at slette alle personlige data først og eventuelt nulstille enheden til fabriksindstillingerne, hvis det er muligt.

Version2 er i fuld gang med at indhente en kommentar fra Wupti.com.

Deltag i debatten på Version2.dk

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere