Berlingske Business

Dansk Erhverv: Politikerne skal investere 50 mia. i digital fremtid

25BUSDigital-dannelse-Rysen.jpg
Dansk Erhverv ønsker især, at alle uddannelser fra folkeskole til universitet bliver bedre digitalt rustet til at sikre fremtidens arbejdsmarked. Arkivfoto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

Dansk Erhverv bakker nu op om Dansk Industris ønske om en milliardstor digitaliseringspulje – men erhvervs­ministeren slår fast, at den kun bliver på 50 milliarder kr., hvis virksomhederne selv hælder penge i puljen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis Danmark skal udnytte det fulde potentiale i den digitaliseringsbølge, som ruller ud i alle hjørner af samfundet i disse år, skal der investeres og omprioriteres massivt fra politisk hold.

Det mener brancheorganisationen Dansk Erhverv, som foreslår, at der afsættes en digitaliseringspulje på 50 milliarder kr. over fem år.

»Hvis Danmark skal være et digitalt vindersamfund i fremtiden, skal der først og fremmest gøres noget strukturelt. Vi mener, at politikerne skal etablere en digitaliseringspulje, der svarer til den gamle globaliseringspulje. Vi foreslår en pulje i næsten samme størrelses­orden, nemlig 50 mia. kr., mens Globaliseringspulje fra 2007 til 2012 var på 43 mia. kr.,« siger Jens Klarskov, administrerende direktør i Dansk Erhverv.

jeve

Han offentliggør tirsdag Dansk Erhvervs udspil »Vækst gennem digitalisering« med et tilhørende online-katalog på intet mindre end 130 forslag til, hvad politikerne bør gøre.

Dansk Erhvervs krav kommer, efter at den anden store danske erhvervsorganisation, Dansk Industri,  i Berlingske stod til lyd for, at regeringen bør etablere en digitaliseringspulje, som skal investere 20 milliarder kr. om året i digitalisering. Det vil sige dobbelt så meget, som Dansk Erhverv foreslår.

Uanset hvor mange milliarder der bliver tale om, mener Jens Klarskov ikke, der er grund til at falde bagover over beløbets størrelse.

»Det er utroligt, hvad man ikke kan, hvis man ikke vil. Selvfølgelig kan man finde et beløb, der svarer til 1,9 pct. af statsbudgettet,« mener Dansk Erhvervs førstemand.

»Det behøver ikke være nye penge. Vi anviser gerne besparelsesmuligheder, og en del af pengene kan sagtens være penge, man alligevel skulle have brugt på et andet område, man nu sætter en digitaliseringsmærkat på. Det vigtige er, at man har en øremærket kasse, man kan tage af, så man slipper for et hundeslagsmål hvert år frem mod finanslovsforhandlingerne,« siger Jens Klarskov.

Uddannelserne skal oprustes

Et af de områder, som Dansk Erhverv især vil have politikerne til at tage fat på, er uddannelse, så alle uddannelser fra folkeskole til universitet bliver bedre rustet til at sikre fremtidens arbejdsmarked.

Det kan f.eks. ske ved, at politikerne vælger at bruge de samlede besparelser på 10,6 milliarder kr., som er vedtaget på uddannelsesområdet frem mod 2020, til målrettet at ruste uddannelserne til fremtidens digitale samfund.

»Folkeskolen er vigtig i denne sammenhæng. Vi mener, at man skal væk fra at fokusere på at lære børnene at bruge en computer eller en iPad og i stedet indføre et kreativt fag, som giver børnene digitale skaber­kompetencer. Men det er ikke nok at fokusere alene på folke­skolen.«

»Det er vigtigt, at alt fra ungdoms­uddannelser over de videregående uddannelser til voksen- og efteruddannelserne er oppe på beatet. Det nytter ikke noget, at 35 pct. af alle nyuddannede siger, at de ikke har fået tilstrækkelige digitale kompetencer, og at mindst ti pct. af alle i job ikke mener, at de ikke har de digitale kompetencer, der skal til for at varetage deres job,« siger Jens Klarskov.

AMAZON-RESULTS/

En stor del af de 50 milliarder kr. skal altså investeres i uddannelse, men Dansk Erhvervs 130 forslag rammer langt bredere.

Der skal flere udenlandske talenter til Danmark, det offentlige skal i endnu højere grad samarbejde med private om digitalisering, den digitale eksport skal styrkes, der skal være langt bedre muligheder for at bruge de store mængder data, det offentlige ligger inde med, lovgivning, herunder regler for investeringer i digital infrastruktur og afskrivningsregler, skal tilpasses den digitale virkelighed, og data­sikkerheden skal styrkes, fremgår det af Dansk Erhvervs udspil.

Ministeren afviser

Men Dansk Erhverv og Dansk Industri må dog formentlig fortsat nøjes med at drømme om kæmpestore milliardpuljer til digital omstilling af Danmark.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) er enig i, at der er brug for en ekstra indsats, ikke mindst for at få små og mellemstore virksomheder med i den digitale omstilling.

»Vi kommer med iniativer og en digital vækststrategi til efteråret, men der er ikke brug for 50 milliarder kr. på den måde, med mindre virksomhederne selv spæder til,« siger Brian Mikkelsen.

SNAP INC-IPO/

Maj måned kommer til at stå i digitaliseringens tegn på Christiansborg. 9. maj præsenterer regeringens Digitaliseringspanel med Danfoss’ afgående direktør, Niels B. Christiansen, i spidsen sine forslag. Senere kommer Brian Mikkelsen med regeringens årlige digitale redegørelse, og samtidig skydes arbejdet i partner­skabet for fremtidens arbejdsmarked, også kaldet Disruptionrådet, i gang.

Det skal alt sammen munde ud i, at regeringen præsenterer en digitaliseringstrategi til efteråret, oplyser erhvervsministeren.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen