Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Dansk e-learning til 150.000 Hewlett-Packard medarbejdere

Danmark kan reelt bryste sig af at være helt fremme med udvikling af e-learning. Afdelingsleder Bo Svarre Nielsen, HP i Danmark

har således været den hovedansvarlige for udviklingen af HPs egen e-learning. Et



system der kommer til at berøre

alle koncernens 150.000 medarbejdere.



- HP har gennemgået en succesfuld fusion med Compaq, og e-learning spillet en betydelig

rolle for, at det er lykkedes at lægge to af verdens største virksomheder sammen. Men e-learning spiller også en

stigende rolle i forbindelse med introduktion af nye produkter, regler og regnskabssystemer, understreger Bo Svarre Nielsen.



HP

havde to mål med udviklingen af e-learning: At sørge for, at e-learning overtager en væsentlig del af undervisningen

over en to-årig periode og eksperimenter med en teknologi, der ikke var moden.



I den sammenhæng har HP arbejdet sammen

med det danske undervisningsministerium og danske forskere på Handelshøjskolen i København, Aalborg Universitet

og med forskere North Western University i USA.



Meget er der sket i perioden, hvor e-learning og multimedie er blevet en del

af både teknikken og pædagogikken.



Det har betydet en ottedobling af udbredelsen af e-learning.



Den oprindelige

målsætning for e-learning, at den skal kunne foregå hvor man har lyst, og når man har lyst, har vist sig ikke

at fungere.

Tidsrøvere

- Mobiliteten virker OK, men e-learning har vist sig at have svært ved at konkurrere

med andre "tidsrøvere" i arbejdsdagen og privatlivet, pointerer Bo Svarre Nielsen.



Hans erfaringer er mest

positive, når det gælder det virtuelle klasseværelse.



- Der skal være faste tidspunkter, hvor kursisterne

indgår i undervisningen, ellers fungere det ikke.Det virtuelle klasseværelse virkede godt, så det er blevet HP''s

hovedsatsning. Det betyder dog ikke, at undervisning ikke kan foregå om aftenen, ligesom kursisterne løser opgaver og

indhenter viden på deres håndholdte computere i lufthavne, siger Bo Svarre Nielsen.



En anden erfaring, der er gjort

i HP er, at det er nyttigt at tilknytte en prestigegivende eksamen til et projekt, ellers er der også for stor fare for, at

kursisterne skulker.



I samarbejdet med forskningsinstitutionerne efterspørger Bo Svarre Nielsen mere forskning i korterevarende

forløb, som e-learning især bevæger sig hen imod.



Selv om Bo Svarre Nielsen ikke har oplevet nogen egentlig

berøringsangst fra universitetsside, så opfordrer han virksomheder, og forskningsinstitutioner til at arbejde tættere

sammen samt ministerierne til at træde tydeligere frem som katalysatorer i processen.



- Det er egentlig ikke uvilje der

er årsagen til den manglende forskning i korte e-learning forløb, det har bare ikke været universiteternes fokus, fordi

de selv er vant til lange forløb, konstaterer Bo Svarre Nielsen.

Vidensamfundet

Han peger på, at vidensamfundet

har fokus på kompetencer, og det er afgørende for konkurrencen at have overblik over, hvilke kompetencer virksomheden

råder over, og hvilke den mangler.



Danmark har en naturlig pædagogisk tradition, som gør os særligt

velegnede for udvikling af e-learning på grund af den projektorienterede pædagogik.



Den tidligere bremseklods med

manglende evne til at bruge de nye teknologier er også forsvundet, så der er mulighed for, at også små virksomheder

kan indgå i kompetencegivende kurser på "Web-inarer" med billeder, lyd og videooptagelser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen