Del : SMS
Berlingske Business

Dansk børnespil runder 5 millioner brugere

BM
Moviestarplanet står bag et virtuelt univers, hvor børn kan få deres egen filmstjerne, som kan bruges i film og spil, og som de kan købe kostumer og animationer til. Foto:

Det danske computerspil »MovieStarPlanet« har på få år rundet fem millioner månedlige brugere og satser på at nå ti millioner inden for et år. Det vil kaste, hvad der svarer til 150 fuldtidsjob af sig

Artiklen fortsætter under annoncen

For nylig voksede spilfirmaet MovieStar-Planet ud af lokalerne på IT-Universitetet i Københavns iværksætter-etage »5te«. Børnespillet, med samme navn som firmaet, er et billede på et dansk spiludviklerfirma, der er blevet voksent med ekspresfart.

Det unge spilfirma har vokset sig stort siden 2007, hvor to IT-folk fik ideen til spillet efter at være kickstartet af en pulje til udvikling af et e-læringssystem fra Videnskabsministeriet. Efter to år med e-læring var forpligtelsen over for støttekronerne indfriet, og MovieStarPlanet gik i retning af underholdning. Siden har man for alvor fået fat i den unge målgruppe.

Ved sidste regnskab fra 2010/11 fik MovieStarPlanet sine første sorte tal på bundlinjen og et resultat før skat på lidt under 3,7 mio. kr., der også resulterede i en egenkapital på 2,5 mio. kr.

I dag sidder der, hvad der svarer til 75 fuldtidsansatte og arbejder på spillet, hvor børn kan sammensætte deres egen figur, optage animationsvideo med den i hovedrollen og dele det med deres venner. Spillet har ifølge stifter og adm. direktør Claus Lykke Jensen rundet rundet 65 mio. oprettede profiler og fem mio. månedlige brugere. Ambitionen lyder, at antallet skal runde ti mio. månedlige brugere inden for det kommende år. Det vil samtidig betyde dobbelt op på arbejdspladser.

»I år har vi fordoblet vores omsætning, og vi får samtidig et overskud på niveau med sidste regnskab, da pengene er gået til udvikling. Det forventer vi også vil ske i 2013, og vi vil derfor nå en fordobling af både brugere og medarbejdere igen næste år,« siger stifteren, der af konkurrencehensyn ikke vil oplyse omsætningens størrelse.

Mulig talentmagnet

MovieStarPlanet ser derfor ud til at blive en af de nye magneter, som branchefolk mener er afgørende for at fastholde talentmassen i det danske spiludviklermiljø.

Claus Lykke Jensen er i dag eneejer af MovieStarPlanet, da partneren fra e-læringsprojektet sprang fra i 2009. Ifølge direktøren fordi »han kørte sur i det«, inden forretningen for alvor tog fart.

Hovedparten af MovieStarPlanets medarbejderne, der blandt andet omfatter programmører, grafikere og forretningsgudviklere, sidder på det nye kontor på Amager, hvor al udvikling foregår. Kun få er ansat i udlandet. Derudover er en stor gruppe ansatte moderatorer, der holder øje med, at den unge målgruppes privatliv ikke bliver krænket.

Når spillet målet om ti mio. månedlige brugere, overhaler spillet formentlig sin største konkurrent, Stardoll, og bliver verdens største udbyder af browserspil til målgruppen 8-15-årige.

»Vi plejer at kalde det »Facebook for børn«. Vi vil gerne lave en social platform for børn i aldersgruppen under den, der kommer på Facebook. De kan så bruge platformen til at lave nogle kreative ting, som de kan dele med hinanden. Blandt andet små tegnefilm og collager, indrette deres egne rum og kommunikere med deres egne og nye venner,« siger Claus Lykke Jensen.

Nye spil i 2013

Inden for det næste år håber MovieStarPlanet desuden at få endnu bedre fat i de mange brugere. Der skal udvides med flere spiltitler og merchandise.

»Vores hovedprodukt er »MovieStarPlanet«, men vi arbejder på flere brands, og i 2013 skal vi mindst lancere yderligere to. Netop fordi vi har så stor en brugerbase, har vi nemmere ved at udbrede nye produkter til dem, så det skal vi selvfølgelig arbejde på,« siger Claus Lykke Jensen.

Mange små spilproducenter knækker halsen på at have lagt al deres hjerteblod i én enkelt titel og kommer derfor i problemer, når populariteten falmer, eller hvis spillet ikke slår til. Fordi MovieStarPlanet fungerer som et slags socialt netværk, håber firmaet, at det også kan sikre længere levetid end andre spiltitler.

MovieStarPlanet er desuden i en situation, hvor man, siden pengene fra ministeriet slap op, har klaret sig uden investorer.

»Så selvom der er mange, som henvender sig og gerne vil investere i os, har vi selv kontrollen over, hvilken retning vi vil gå i, og hvor meget vi vil satse på udvikling. Det er lidt en luksussituation,« siger Claus Lykke Jensen.


0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere