Del : SMS
Berlingske Business

Danmark risikerer stadig at blive overhalet digitalt

pix-Pære
Ny teknologi giver masser af nye muligheder inden for alle brancher, men man skal helst udtænke dem hurtigere end konkurrenterne - og konkurrenterne er ikke længere kun de velkendte men kan komme fra helt uventede kanter. Det kaldes »disruption« eller »opbrud«. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Danske erhvervsledere har fået meget større opmærksomhed på digitalisering, men kun hver tredje har en digital handleplan, og endnu færre måler udbyttet af de digitale investeringer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske virksomheder bliver stadig dygtigere til at inddrage de digitale muligheder og bruge dem i forretningen, men Danmark halter bagefter, når det gælder om at føre digitaliseringsstrategierne ud i livet og måle effekten af dem. Dermed bliver Danmark i stigende grad overhalet af udlandet.

88 procent af de danske erhvervsledere svarer i en global undersøgelse, som konsulent- og rådgivningshuset PWC har foretaget, »Digital IQ Survey 2015«, at den øverst ansvarlige for digitalisering er med til at udarbejde den overordnede forretningsstrategi for virksomheden. Det er et pænt stykke over verdensgennemsnittet på 77 procent. Til gengæld har kun 35 procent af erhvervslederne i Danmark en egentlig, digital handleplan mod 53 procent på verdensplan, og kun 25 procent - mod 72 procent - måler konsekvent udbyttet af deres digitale investeringer.

»Alle taler om digitalisering, hvilket er meget positivt. Vi bør dog øge den specifikke ledelsesadfærd, der skaber resultater. Når virksomhederne endnu ikke oplever, at de står på en brændende platform, kan det være svært at få ført de gode digitaliseringstanker ud i livet. Vi ser dog tegn på, at de globale virksomheder begynder at rykke fra de danske, når det gælder eksekvering af digitale strategier. F.eks. har flere store, tyske industrivirksomheder gjort meget for at digitalisere hele deres produktionsapparat. Det er derfor afgørende, at danske virksomheder kommer på højde og gerne på forkant med ders globale konkurrenter,« siger Esben Toft, partner og leder af PwCs afdeling for Digital Transformation.

Der skal ikke bare købes IT

Danske virksomheder investerer faktisk mindre end udenlandske i de digitale muligheder. 28 procent af de danske erhvervsledere bruger godt nok mere end 15 procent af deres indtægter på digitale investeringer, men på verdensplan er det 31 procent.

»Hvis danske virksomheder skal klare sig i den stadig stigende, internationale konkurrence, kræver det, at de har mindst lige så meget fokus på at skabe innovation og i forlængelse heraf udvikle nye, digitale produkter som deres internationale konkurrenter. Det er derfor afgørende, at investeringerne i digitalisering særligt er rettet mod innovative tiltag og ikke blot nye Office-softwarepakker,« siger Esben Toft.

Dansk Industris brancheorganisation for IT og Tele, DI Digital, opfordrede op til jul statsminister Lars Løkke Rasmussen til at sætte sig for bordenden og sørge for, at digitalisering bliver en rød tråd på tværs af alt, hvad regeringen foretager sig - nu hvor der ikke står noget i regeringsgrundlaget.

»Vi udnytter simpelt hen ikke vores muligheder fultud, og erhvervslederne ser ikke regeringen som proaktiv nok,« sagde Adam Lebech, direktør for DI Digital, til Berlingske og henviste til, at digitalisering er en af EUs ti vigtigste mærkesager.

Konkurrenter fra helt uventede kanter

DI Digital har selv nedsat et digitaliseringspanel, som skal komme med flere konkrete anbefalinger for at få sat skub i processen.

Det nye i situationen i dag er, at de mange teknologiske muligheder betyder, at en virksomhed pludselig kan få konkurrenter fra helt uventede kanter og fra helt andre brancher. Fænomenet kaldes »disruption« (engelsk for »forstyrrelse« eller »opbrud«) og dækker over, at f.eks. Google, Apple og Samsung via teknologien går ind og arbejder med mobilbetaling og dermed udsætter bankerne for konkurrence på pengeområdet, ligesom Google gennem købet af termostatproducenten Nest giver f.eks. Danfoss fremtidig konkurrence.

»Man skal huske, at i dag kan den hårdeste konkurrent vise sig at være en ung IT-udvikler med hættetrøje i San Francisco!« sagde Dansk Erhvervs administrerende direktør, Jens Klarskov, til Berlingske sidste år som billede på, hvor hurtigt tingene kan ændre sig.

Et rundspørge, som Dansk Industri i efteråret foretog blandt 478 danske virksomheder, viste, at 55 procent af virksomhederne har slet ikke tanken om opbruddet inde på livet, selv om næsten hver fjerde virksomhed faktisk har oplevet det ske i deres branche gennem de seneste fem år, og hver fjerde virksomhed forventer, at netop deres virksomhed bliver udsat for den nye konkurrence inden for de kommende fem år.

Ifølge PwCs undersøgelse, som omfatter næsten 2.000 ledere i 51 lande, siger 77 procent af danske erhvervsledere og IT-chefer, at deres administrerende direktør er forkæmper for digitaliseringen, og 68 procent af udgifterne til digitalisering kommer nu fra andre budgetter end IT-budgettet som tegn på, at investeringerne sker bredt i virkskomhederne.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere