Del : SMS
Berlingske Business

Danmark er klar til at få mand på månen

måne-pix.biz
FULDMAANE DEN 28-3-2002 Foto:

Det er nu, Danmark skal rykke frem i version 3.0, mener Folketingets IT-ordførere, som er klar til at sætte handling bag ordene.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmark skal gøre klar til at sende en mand til månen.

Folketingets IT-ordførere er klar til at fastsætte meget konkrete mål for på kort tid at udnytte det danske IT-potentiale og få gjort hele landet til et stort eksperimentarium, der kan trække udenlandsk investering hertil.

»Det skal være skarpere og mere målbart: Danmark skal have en manden-på-månen-opgave - ellers sker der ikke noget,« sagde Michael Aastrup Jensen, da interesseorganisationen Dansk IT sammen med De Radikale og Venstre fredag havde indkaldt til en såkaldt IT-politisk åbningsdebat om Danmark version 3.0.

Teknologi er vejen ud af krisen

»Ja, der er behov for en ny digitaliseringsstrategi. Om den så bliver den sidste, er ikke afgørende. Det afgørende er at få det højere op på dagsordenen end i dag,« sagde han.

Enigheden var bred blandt Venstre, de Radikale, SF og Socialdemokraterne, som alle kom med deres bud på fremtiden.

»Det er ikke så afgørende at få en digitaliseringsstrategi for den offentlige sektor men derimod en innovationsstrategi for Danmark, hvor man tænker IT ind og har den politiske vilje til at sætte forpligtende mål. Vi skal bruge noget af beslutnings- og købekraften i den offentlige sektor,« samstemmede Morten Østergaard (R).

Åbent eksperimentarium

Han slog fast, at Danmark er rimeligt fremme i skoene med en god infrastruktur og en IT-parat befolkning.

Elnettet skal gøres intelligent

»Det afgørende er at udnytte den styrkeposition, så Danmark kan blive et eksperimentarium for danske og udenlandske virksomheder. IT skal rykke ud område for område, og vi kan træffe afgørende beslutninger, som skubber på udviklingen. Forandringen er sådan set i gang. Vi mangler erkendelsen og at turde reagere politisk for at udnytte den,« sagde Morten Østergaard og fik anerkendende nik til eksperimentarietanken.

Han vil fra 2015 forbyde det offentlige at spilde borgeres og virksomheders tid ved at kræve oplysninger, som det offentlige har i forvejen, og så gerne, at man samme år tvangsindførte intelligente elmålere som det første sted i verden og dermed gjorde Danmark til en magnet.

Også Venstre vil gerne bruge 2015 som målepunkt.

»Inden for fem år, i 2015, skal al kommunikation til og mellem det offentlige være digital. Det er meget ambitiøst men kan lade sig gøre. Da netbankerne rullede ud, blev det billigere at betale ad den vej, så der skal være en fordel for brugerne i at bruge den digitale kommunikation,« sagde Michael Aastrup Jensen.

Han mener også, at danske folkeskoleelevers IT-kundskaber ikke er gode nok, selv om der er gjort meget.

Hjort: Slut med IT-skandaler, tak

»Vi mangler at efteruddanne et hav af lærere til dagens niveau, og IT skal integreres bedre i undervisningen. Desuden skal de kommunale udbudsregler på IT-området simplificeres. Vi fortolker IT-reglerne meget stramt. Vi skal gøre mere for for at sikre, at de små leverandører får større muligheder for at komme ind,« sagde han og håbede også, at den store diskussion om åbne IT-standarder vil nå langt bredere ud end til dokumenter men også gælde de kolossale offentlige fagsystemers mulighed for at »tale« sammen - hvilket vil være »et kvantespring fremad«, også for små IT-leverandører, var alle enige om.

Morten Østergaard mente, at man i udbud fint kan forpligte de store leverandører til at tage mindre leverandører med.

Alle partierne var også enige om, at åbne standarder er rigtigt vigtige for virkelig at komme ud over rampen - eller måske til afskydningsrampen.

»IT er en drivkraft for vækst, en slags gearkasse for udvikling i andre sektorer. Der skal mere infrastruktur til: standarder for udveksling af data, for e-handel, for signaturer, for handicaptilgængelighed m.m.,« understregede Hanne Agersnap, som dog mindede om altid at sikre privatlivets fred.

Folk skal skubbes

Et problem er den stadig store, om end svindende gruppe, på nu 26 procent, som står uden de nødvendige IT-færdigheder. Både Venstre og De Radikale mener, at der bør skubbes på.

»Hvis man altid går efter laveste fællesnævner, så kommer vi ingen vegne,« sagde Michael Aastrup Jensen, der i stedet vil have bedre hjælp i borgerservice, på biblioteker m.m. til at hjælpe dem på vej, der ikke har kundskaberne.

Også Morten Østergaard er parat til at se på, om det er på tide at tvinge danskerne til at begå sig digitalt.

»Problemet i den offentlige sektor er inde i bagkontoret. Danskerne er meget indstillet på at gøre det nemme. Det offentlige skal derfor lave løsninger, der er så nemme, at borgerne bruger dem. Masser af danskere går ind på politiets hjemmeside og anmelder deres stjålne cykel, så de har anmeldelsen til forsikringsselskabet. Men så er det håbløst spild af ressourcer, at der efterfølgende sidder en politimand og taster oplysningerne ind i politiets system. Selvfølgelig skal vi være klar til at lukke nogle analoge kanaler, når det er oplagt,« sagde han og nævnte Statens Uddannelsesstøtte til de unge samt sygedagpengeområdet som oplagte steder.

Nu skal danskerne gøre det selv på nettet

SF og Socialdemokraterne er dog ikke indstillet på at lukke alternative kanaler nu af frygt for at afskære nogen fra at kunne være med og efterlyste flere initiativer til at samle de IT-svage op.

»Vi har rigtigt dygtige brugere af IT men har også borgere, der ikke er lige så godt med. IT skal være en grundkompetence i folkeskolen, ligesom læsning og matematik,« mente Yildiz Akdogan (S).

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere