Del : SMS
Berlingske Business

Dampen er gået af »3«

pix-Morten Christiansen
»3«s administrerende direktør, Morten Christiansen, har sat sig som mål at få 100.000 flere mobilkunder i butikken i løbet af 2015. Han er lige nu langt fra målet, selv om »3« fortsat stjæler kunder fra konkurrenterne. Arkivfoto: »3«

Danmarks fjerdestørste mobilselskab hentede »kun« 11.000 nye kunder i juli-september men fastholder sin indtjening.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tilgangen af nye mobilkunder tager af hos »3«, der skal begynde at tro på julemirakler, hvis målet om 100.000 flere mobilabonnenter inden nytår skal nåes.

»3« fortsatte i juli-september med at vinde mobilkunder men fik i dette kvartal »kun« 11.000 flere af slagsen mod 21.000 flere i kvartalet forinden. »3« er nu oppe på 1.159.000 mobilkunder i Danmark.

Konkurrenter skruer priser op

Omsætningen daler også en del. Den er faldet fra 682 millioner kroner i 2. kvartal til 638 millioner i 3. kvartal, hvor den for et år siden lå på 770 millioner kroner. Til gengæld holder »3« et driftsresultat på 146 millioner kroner, hvilket stort set har været uændret i hele 2015, og også indtjeningsgraden på nu 23 procent rykker sig næsten ikke.

tele

Det er den stadig hårde mobilkrig, som gør det svært at tjene flere penge i Danmark. »3«s lavprisselskab, Oister, har været helt i front med slagkraftige tilbud, og »3« selv har haft god tiltrækningskraft med sit RoamLikeHome-tilbud, hvor man i store dele af Europa nu kan bruge sin mobiltelefon og sit dataabonnement, som om man var i Danmark, uden at skulle betale den dyre roamingafgift - så længe man kun kontakter danske telefonnumre.

»3«s konkurrenter er dog begyndt at skrue priserne op. Først TDC, siden Telia og nu Telenor har alle fjernet det billigste mobilabonnement og har i stedet lagt lidt mere ind i pakken på det næstbilligste. Det er 99-kronersabonnementerne, der forsvinder, så man i stedet skal betale 109 kroner om måneden for det billigste abonnement.

Langt fra mål på 100.000 nye kunder

»3« sidder på omkring 14 procent af det danske mobilmarked, men administrerende direktør Morten Christiansen sagde for nylig til Berlingske, at han forventer at føje 100.000 nye kunder til igen i 2015. Gjort op ved udgangen af september har han »kun« hentet 33.000 af dem.

pix-Telia-butik

Telia, som er den eneste af de tre store, der hidtil har offentliggjort regnskab for juli-september, hentede 12.000 flere mobilkunder, 8.000 nye bredbåndskunder og 3.000 nye TV-kunder men mistede til gengæld 2.000 fastnetkunder. »3« sælger udelukkende mobiltelefoni.

»3« har klaret sig meget bedre i Sverige, hvor man i 3. kvartal har vundet 34.000 nye mobilkunder oven i de 20.000, som kom til i 2. kvartal.

»3« ejes med 60 procent af hongkongkonglomeratet Hutchison Whampoa, som har Asiens rigeste mand Li Ka-shing ved roret, mens den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab, Investor AB, ejer 40 procent.

pix-Mobilmast

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere