Del : SMS

Dårligt mobilsalg trækker LG ned

pix-LG OLED
LGs store satsning på knivskarpe OLED-TV giver pote. Til gengæld kniber det for den sydkoreanske elektronikgigant at få solgt sine mobiltelefoner - trods de positive anmeldelser. Arkivfoto: Kim Hong-Jim, Reuters/Scanpix Foto:

Den sydkoreanske TV- og mobilgigant kommer ud af 2015 med et underskud men satser på at kunne vende udviklingen i 2016.

Artiklen fortsætter under annoncen

Verdens næststørste TV-producent, sydkoreanske LG Electronics, kom overraskende ud af julehandelen med et tab som følge af fortsatte problemer med at få solgt tilstrækkeligt med telefoner.

Nettoresultatet for oktober-december endte med et minus på 140,4 milliarder won (808 millioner kroner), som dog er en del mindre end det minus på 205,7 milliarder won, som julen 2014 bød på. Alle analytikere havde forventet et overskud med et stort plus. Det samlede salg faldt med fem procent til 14,6 milliarder won, mens driftsoverskuddet til gengæld blev 26,8 procent højere, end det var året før, nemlig nu 348,9 milliarder won (omkring to milliarder kroner).

Nettoresultatet for hele 2015 landede på 249,1 milliarder won eller omkring halvdelen af udkommet for 2014.

Dyrere TV sælger

LGs division for aircondition og hvidevarer leverede den største del af overskuddet, mens TV-forretningen bidrog med en tredjedel. Til gengæld leverede LGs mobilforretning sit andet kvartalsunderskud i træk.

LG er nummer 2 blandt TV-giganterne efter sin landsmand, Samsung. Salget af LGs fjernsyn er i julekvartalet steget med 11 procent med fremgang i især Europa, Rusland og Nordamerika. LG satser som den eneste af de store TV-producenter markant på de bedre, og dyrere, OLED-TV-skærme, som giver klarere og bedre billeder, men også salget af ultra-HD-TV med bedre billedopløsning - især på en OLED-skærm - løfter LG, som dog forventer, at TV-markedet i 2016 overordnet vil være uden større fremdrift, om end efterspørgselen efter de dyrere TV-apparater fortsat ventes at stige.

LGs division for hjemmeunderholdning - heriblandt TV - solgte i oktober-december for 4.740 milliarder won, hvilket er det bedste kvartal i 2015 men dog en tilbagegang fra julen 2014, hvor der blev solgt for 5.430 milliarder won.

Nye toptelefoner skal vende udviklingen

LGs mobiltelefoner har solgt stort set lige så godt som i julen 2014, nemlig for 3.780 milliarder won. 15,3 millioner smartphonetelefoner er langet over disken, og navnlig i Nordamerika har LG vundet markedsandele. For hele 2015 har LG solgt 59,7 millioner smartphones, en fremgang fra 59,1 millioner i 2014. Mobildivisionen stillede med et driftsunderskud i oktober-december på 43,8 milliarder won, som dog er næsten halveret i forhold til juli-september, hvor driftsunderskuddet lød på 77,6 milliarder won. Dermed ender mobildivisionen i røde tal for hele 2015.

LG forudser for 2016 et fortsat hårdt mobilmarked, hvor konkurrenterne - med Samsung i spidsen - snart lancerer deres nye topmodeller. LG fortsætter dog sin strategi med at lancere to toptelefoner om året for at holde sig i den dyrere ende, hvor der kan tjenes penge på telefonerne.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere