Del : SMS
Berlingske Business

Content marketing kan dræbe danske medier

18BUSSigne.DamgaardB.jpg
Lige nu kaster mange danske marketingfolk sig over content marketing, siger Signe Damgaard Jepsen, der netop har været med til at skrive en bog om begrebet. PR-foto

Teknologien truer danske medier på flere fronter, mener marketingekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske mediers »usynlige fjende« er content marketing, skriver blogger Eric Ziengs i et indlæg på nochmal.dk.

»Virksomhederne har store fordele ved selv at sidde på kommunikationen med kunderne. Direkte dialog og påvirkning, plus sidegevinsten at man ejer de mange kundedata og -relationer via CRM-systemer. En stor del af markedet, det vil sige pengene, flytter over til virksomhedernes egne kommunikationsafdelinger.«

Hos brancheforeningen Danske Medier er man opmærksom på udviklingen. Content marketing kan supplere traditionelle medier, men ikke erstatte dem, siger administrerende direktør Ebbe Dal. »Hos redigerede medier finder der en redaktionel udvælgelse sted baseret på relevans, og dermed et troværdigt overblik som borgerne har krav på. Altså er det et andet produkt og anden kvalitet, end når det drejer sig om content marketing.«

18busårstider.jpg

Men troværdighedsargumentet rækker ikke særlig langt, siger Eric Ziengs.

»Virksomheder kan sagtens producere kvalitetsindhold uden at være den fjerde statsmagt. Pointen med content marketing er netop at levere troværdigt indhold af høj kvalitet, ellers forsvinder kunderne hurtigt.«

I sit blogindlæg peger Eric Ziengs også på en anden, mere håndgribelig fare for danske medier, Google. Ifølge en prognose fra analysebureauet IRM vil søgeordsmarkedsføring i indeværende år for første gang blive den største reklameform. Der investeres altså nu flere penge i Google end i reklameverdenens hellige gral, TV-reklamer.

pix-gylling2

Også denne trussel er registreret hos Danske Medier. »Det giver da nogle voldsomme udfordringer, når først Google og formentlig også Facebook har så stort held med deres annoncemodeller. Men det er jo noget, markedet afgør, og det er uundgåeligt, at de får en del af annoncekagen,« siger Ebbe Dal. Derfor er der for danske medier ikke andet at gøre end at finde på noget nyt. »Der er forskellige måder, det bliver grebet an på, men der arbejdes med nye annonceformer, ved hjælp af Big Data,« forklarer direktøren for Danske Medier.

Det er imidlertid netop med innovationen, det halter med, mener Eric Ziengs.»Medierne har ikke præsteret nogen signifikant innovation i mange år. En betalingsvæg er ikke innovativ, det er bare at tage penge for noget, som tidligere var gratis. De traditionelle medier må indse, at de ikke har patent på troværdig formidling af indhold – det har teknologien taget fra dem for længst.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere