Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Cebit-rekord trods IT-krise

Det er ikke kun verdens største IT-messe, der åbner på onsdag i denne uge. Der er tale om verdens ubetinget største

messe.


Og IT-krisen bider tilsyneladende ikke på Cebit, der melder om rekorddeltagelse af udstillere, idet cirka 8.300

virksomheder fra 59 lande har meldt deres ankomst og booket en stand plads. Det er vigtigt for arrangørerne at messen er international.

Det afspejler sig blandt andet i, at lidt mindre end halvdelen af udstillerne kommer fra Tyskland.


Messen er totalt udsolgt og

i flere lande står der virksomheder på venteliste for at komme med. Derudover venter messearrangørerne at runde en

mio. besøgende.


En ud af fire kommer fra udlandet, herunder cirka 10.000 fra Danmark. Målgruppen er de nålestribede,

og de er langt i overtal. Eksempelvis er arrangørerne er stolte af, at det er mindre end en ud af otte af de besøgende

som er private.



Tele størst

Cebit er en messe for it- og kommunikationsindustrien. En branche som de seneste ti år

har præsteret enorme vækstrater, men fremgangen er stagneret. Analysevirksomheden Eito har udført undersøgelser

for Cebit-messen, som viser, at væksten i branchen i Europa i 2002 ender på 7,1 pct. mod 12,2 pct., 13,0 pct og 7,1 pct.

i henholdsvis 1999, 2000 og 2001.


For første gang i Cebits historie bliver Telekommunikationsindustrien den største

branche på messen.


Herefter følger Informations Teknologi, Software og Internet services.


Cebit er vigtig for

mange virksomheder inden for IT-branchen. Mange bruger messen til at vise de seneste nyheder frem for leverandører, kunder, sælgere

og presse. Derudover er messen en oplagt mulighed for at lure konkurrenternes nyheder.



Fælles stand

De fleste store

virksomheder har sædvanen tro meldt deres ankomst og de har stort set allesammen varslet, at de har nyheder med på messen.


Men

udstillingen er også mødested for mindre- og mellemstore virksomheder. De cirka 40 danske udstillere er typisk på

jagt efter nye forhandlere, partnere og investorer.


Det eksakte antal af danske virksomheder er svært bestemme, da en del

af virksomhederne ikke er repræsenteret på egen stand, men er tilstede hos distributører eller forhandlere.


For

andet år i træk er det lykkedes IT-Brancheforeningen at samle 24 danske udstillere på en fælles dansk stand

kaldet "The Danish Meeting Point".



Permanent udstilling

Der er tale om nye og spændende mindre- og mellemstore

virksomheder, som er klar til at prøve lykken uden for landets grænser. Det er eksempelvis Kapow Technologies fra Hørsholm,

estructure.net fra Århus, Bluetooth-virksomheden Bluetags fra Nordjylland, Bording Data fra Sjælland samt de to erhvervsorganisationer

Copenhagen Capacity og Invest in Denmark.


Læs mere om fællestanden andet sted i dette tillæg.


Cebit er

så stor, at det er umuligt at overskue, hvis man ikke har planlagt, hvad man vil se i forvejen.


Udover størrelsen,

er den største forskel på Cebit - og Hannover Messen - og en danske messe som Bella Center. er, at en stor del af de

gigantiske stande er permanente.


I eksempelvis hal 1, der er 26 haller, er alle standene permanente. Det vil sige udstillerne

har booket området flere år frem i tiden, og efter Cebit står de tomme indtil næste års udstilling.




Og det er ikke små stande, der e

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen