Berlingske Business
LIVE
16:47 Novos ærkerival får 250 millioner for at »sladre« om konkurrent

Cbrain-topchef: Udenlandsk satsning gør indhug i indtjeningen

Cbrain
Softwarehuset, der udvikler og leverer it-systemer til offentlig sagsbehandling, spiller i sit årsregnskab ud med forventninger om en omsætningsvækst på 5-15 pct. og en indtjeningsgrad målt på resultatet før finansielle indtægter og skat på 5-10 pct. Foto:

Cbrains satsning på at få bedre fat internationalt vil gøre et pænt indhug i overskudsgraden og indtjeningen i år.

Softwarehuset, der udvikler og leverer it-systemer til offentlig sagsbehandling, spiller i sit årsregnskab ud med forventninger om en omsætningsvækst på 5-15 pct. og en indtjeningsgrad målt på resultatet før finansielle indtægter og skat på 5-10 pct.

Dermed bliver der tale om en noget mere afdæmpet vækst og et lavere resultat end i 2015, hvor omsætningen steg med 25 pct. og overskudsgraden lå på 24 pct.

»Vi vil øge omkostningerne markant med henblik at understøtte internationaliseringen,« siger administrerende direktør i Cbrain, Per Tejs Knudsen, til Ritzau Finans.

cbrain

Han peger på, at den gode udvikling på hjemmemarkedet i de senere år har givet blod på tanden.

Aktivitetsniveauet i udlandet er allerede, hvad Cbrain betegner som "betydeligt." Derfor venter selskabet at kunne annoncere en række resultater i 2016 i form af eksempelvis partnerskaber og pilotprojekter. Men salgsforløbene med de offentlige kunder er lange, og satsningen ventes derfor ikke at give anledning til en markant øget omsætning i år.

Cbrain har tidligere hentet ordrer i Tyskland og i 2015 vandt selskabet også sin første kontrakt i England, hvor det vekslede en foreløbig aftale - i form af et pilotprojekt - til en fast kontrakt med London-kommunen The Royal Borough of Windsor and Maidenhead Council, der bestilte sags- og dokumenthåndteringssystemet F2.

cbarin

I november annoncerede Cbrain også, at selskabet vil forsøge at komme ind på det amerikanske marked.

Cbrain forbedrede i 2015 resultatet før skat til 16,5 mio. kr. fra 11,5 mio. kr. Omsætningen steg til 68,7 mio. kr. fra 54,8 mio. kr.

»I al stilhed må man sige, at vi kommer med et ganske pænt resultat, og derfor synes jeg også, at det er det rigtige tidspunkt at rykke,« siger Per Tejs Knudsen.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen