Del : SMS
Berlingske Business

Bredbånds-firmaer må sælge dig 20 Mbit/s og kun levere halvdelen

 bredbånd_business
Foto:

Bredbåndsudbydere må fremover sælge internet på op til 20 Mbit/s og kun levere 10 Mbit/s - uden at du kan gøre noget ved det. Det står fast efter ny aftale mellem Telebranchen og Forbrugerombudsmanden, som ellers lover bedre forbrugervilkår.

Artiklen fortsætter under annoncen

Salgssloganet med 'op til' bredbåndshastigheder er ikke lagt i graven. Det står klart efter en ny aftale mellem Telebranchen og Forbrugerombudsmanden. Det skriver Version2.dk

Igennem flere måneder har forhandlingerne bølget mellem især de traditionelle bredbåndsudbydere som TDC og fiberleverandører som Waoo. Men forbrugerombudsmand Henrik Øe mener ikke, at forbrugerne taber på den nye aftale, selvom det stærkt omdiskuterede begreb 'op til' stadig er i live.

»Jeg er af den klare opfattelse, at forbrugerne står stærkere efter aftalen. De får jo en minimumsgaranti på den hastighed, de køber. Samtidig går jeg stærkt ud fra, internetudbyderne har deres dokumentation i orden, når de skriver minimum x-antal megabit og op til x-antal, som de bliver gjort forpligtigede til,« siger Henrik Øe til Version2.

Hos fiberleverandøren Waoo er man overordnet tilfreds med, hvad direktør Anders Christjansen kalder et udmærket kompromis. Han havde dog set især ét emne skrevet anderledes.

»Hos Waoo så vi gerne, at forbrugerne slet ikke bliver mødt med betegnelsen 'op til'. Men jeg mener aftalen kan ses som en ren tilståelsessag for de traditionelle internetudbydere, som TDC, om, at det nuværende ordning var vildledende. Så på den måde er jeg da glad nok for aftalen,« fortæller Anders Christjansen til Version2.

Kunderne får, hvad reklamen lover

Ved siden af udtrykket 'op til' vil kunderne fra den 1. marts, hvor aftalen træder i kraft, også blive lovet en minimumshastighed, der ikke må falde under halvdelen af den maksimale hastighed. Det vil sige, at køber du en 20 Mbit-forbindelse, må hastigheden på intet tidspunkt falde under 10.

Den løsning ser direktør for Telekommunikationsindustrien, TI, Jakob Willer intet problem i. Han ser det snarere som en styrkelse af forbrugernes rettigheder.

»Jeg er af den klare opfattelse, at når kunden også kan læse en klar minimumsgaranti på reklamesøjlen, så kan kunden langt nemmere end i dag træffe det rigtige valg. Derudover skal der selvfølgelig foregå en god kommunikation mellem kunden og udbyderne. Så hvis køberne ligger i den lave hastighedsende, så skal kunden have klar besked om det,« siger Jakob Willer, der har flere gange udtalt sig på vegne af den samlede telebranche - herunder TDC, til Version2.

Og forsætter:

»Dermed får kunden, hvad reklamesøjlen lover,« siger Jakob Willer.

Hvad dækker ‘væsentligt’ over?

Læser man videre i aftalen, fremgår denne passage:

Hvis betegnelsen 'op til' en bestemt hastighed anvendes, skal hovedparten af de kunder (mindst 80 procent), som markedsføringen retter sig mod, kunne opnå den angivne hastighed eller en hastighed, der ikke afviger væsentligt herfra.

Hvad 'væsentligt' præcist dækker over, vil hverken Forbrugerombudmanden eller TI's direktør svare på. Men Jakob Willer fra TI siger:

»Du får mig ikke til at sætte procenter på den angivelse, men jeg kan da kun opfordre til, at udbyderne holder sig så langt oppe mod den maksimale hastighed som muligt.«

Ombudsmanden får det nemmere

Samtidig henviser flere parter til, at Forbrugerombudsmanden får nemmere ved at komme efter de udbydere, der ikke kan holde, hvad de lover. Forbrugerombudsmanden selv er da også glad for, at hastighedsspændet nu er mere forståeligt, så hvis hastigheden kommer under 50 procent, kan han skride ind.

»Retningslinjerne er nu langt klarere, end dem vi bygger på i dag, der stammer fra 2008. Det gør da også mit arbejde nemmere, når jeg fører tilsyn med de mange teknologier, der jo trods alt er i spil på dette marked,« siger Henrik Øe til Version2.

Deltag i debatten på Version2.dk

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere