Del : SMS
Berlingske Business

B&Os nye partner vil noget nyt med TV

pix-LG-OLED
LG satser bevidst på at være førende på den nye skærmteknologi OLED (»Organic Light Emitting Diode«, organiske lysudsendende dioder), som giver langt skarpere og mere farveægte billeder. De andre TV-producenter holder sig endnu tilbage. Her er LGs stand på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show, i Las Vegas i USA i januar. Arkivfoto: Steve Marcus, Reuters/Scanpix Foto:

Den sydkoreanske TV-gigant LG Electronics har sat nye standarder med bedre TV-skærme og smartere betjening af dem - og har allerede brugt B&O til sin nye toptelefon.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den sydkoreanske elektronikgigant, LG Electronics, har allerede i nogen tid samarbejdet med B&O og er samtidig den internationale frontkæmper for det, der anses for at være de bedste TV-skærme på markedet.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-LG-G5
LGs nye toptelefon, G5, havde premiere for tre uger siden og er nyskabende. Den kan udvides med ekstramoduler, blandt andet et lydmodul fra B&O, så lydkvaliteten bliver en helt anden. Arkivfoto: Toni Albir, EPA/Scanpix Foto : TONI ALBIR

Da LG for tre uger siden præsenterede sin nye toptelefon, G5, på verdens største mobilmesse Mobile World Congress i Barcelona, havde B&O leveret det lydmodul, som kan sættes på telefonen og dermed give den det hak opad på lydkvalitetslisten, som andre telefoner ikke er i stand til.

Nimb - B & O ved CEO Tue Mantoni og CFO Nenning bejer Beck freml

Nu skal LG og B&O samarbejde om at producere fladskærms-TV, meddelte den danske elektronikvirksomhed fredag morgen.

Næstbedst sælgende TV i Norden

LG er Nordens næstbedst sælgende TV-mærke efter landsmanden Samsung, der er verdens største TV-producent. I Danmark kæmper Philips og Samsung dog om førstepladsen.

LGs fjernsyn går egne veje på to områder. Som den eneste fladskærmsproducent satser LG stort på at få de superklare OLED-skærme ud i større skala og dermed ned i pris. OLED-skærme bruges også på mobiltelefoner og musikafspillere og er anerkendt for netop at vise langt skarpere og mere farveægte billeder end de LCD-skærme, som flest fladskærme har.

B&O direktør Tue Mantoni møder den udenlandske presse hos IPC

OLED-skærmene findes med både opløsning i fuld-HD og i den nye ultra-HD, som er fire gange bedre end fuld-HD. OLED-skærmene har imidlertid hidtil været meget dyre at producere i stor størrelse. Det håber LG at ændre på ved at investere massivt i en større produktion og dermed kunne sætte sig på markedet, inden konkurrenterne vågner og kommer med.

LGs nye fjernsyn betjenes alle med styresystemet WebOS, som kun LG leverer, hvor andre TV-producenter har valgt at installere Googles Android for at give adgang til de såkaldte smart-TV-funktioner. Samsung arbejder også med sit eget Tizen, der er en afart af Android men udviklet af Samsung selv.

Smartere smart-TV

WebOS, som for nylig blev yderligere opdateret, er blevet meget rost for at være enkelt at betjene og finde rundt i. Det er smart-TV-apparaternes store problem, at brugerfladen har været dårlig, langsom og uoverskuelig, men det har WebOS gjort op med.

TELECOMS-MOBILEWORLD/

WebOS blev egentlig udviklet til de håndholdte Palm-computere. Palm brugte dem også i en enkelt telefon, inden Hewlett-Packard overtog Palm og dermed også WebOS. HP, som dengang var verdens største PC-producent, havde store planer om at bruge WebOS parallelt med Windows i alle sine computere men nåede aldrig at gøre noget ved tankerne.

tue

I februar 2013 købte LG så WebOS af HP og har siden videreudviklet det til sine fjernsyn, hvor det er brugerfladen, når man skifter fra normalt TV-kikkeri til smart-TV-fladen, hvor man kan anvende forskellige programmer, koble sig på forskellige internettjenester og se og leje film.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere