Del : SMS
Berlingske Business

B&O Play-direktør: Vi er først lige kommet i gang

pix-B&O Play-direktør
Henrik Taudorf Lorensen, direktør i B&O Play, med nogle af de bærbare højttalere og hovedtelefoner, som nu bidrager godt til B&Os salg. Foto: Thomas Breinstrup

Bærbare højttalere og hovedtelefoner er på fire år blevet en væsentlig del af Bang & Olufsens forretning, selv om mange danskere stadig er bange for at kikke på prissedlen.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: »Da vi startede for fire år siden, var jeg ret sikker på, at dette ville blive rigtigt stort. Nu har jeg fornemmelsen af, at vi næsten lige er kommet i gang. Vi begynder at kunne se os selv i markedsstatistikkerne, og jeg synes, at vi kan noget unikt. Men vi har en stor opgave med at få budskabet ud.«

Siden Henrik Taudorf Lorensen i 2012 var den første ansatte i den danske lydproducent Bang & Olufsens nye division, B&O Play, har han som direktør for i dag 100 ansatte gjort B&Os nye mærke med bærbare højttalere og hovedtelefoner til en forretning, der udgør omkring 40 procent af B&Os salg på verdensplan med over en halv milliard kroner i omsætning i 2015.

»Med Beoplay-serien er vi nede i et prispunkt, hvor mange flere kunder kan være med. Vi vil vise, at man godt alligevel kan lave de bedste produkter i den bedste kvalitet i klassisk, dansk design med nye, smarte metoder, og vi er da vildt stolte af, at vi har opnået den position på markedet,« siger han til Berlingske på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i spillebyen Las Vegas i det sydvestlige hjørne af USA.

Danskerne er lidt bange

Her er i denne uge samlet over 170.000 fag- og pressefolk til præsentationen af anslået 20.000 nye produkter. B&O Play har sine nyeste med men viser også nogle af salgshittene, heriblandt det hidtil bedst sælgende, nemlig den transportable Beoplay A2-højttaler, som til dato er blevet solgt i 250.000 eksemplarer.

pix-Philips-TV

»Vi er på et marked med spillere, som mange er ved at være trætte af. Kunderne har mere fokus på kvalitet - det er vigtigt, hvordan det lyder, og så er både bærbare højttalere og hovedtelefoner ved at være signaler om livsstil. Beoplay-produkterne findes nu i 5.500 butikker verden over ud over de omkring 700 B&O-butikker, og i Danmark sælges de også gennem blandt andre Humac, Power og teleselskabet »3«. Vi forsøger at kunne møde folk i øjenhøjde. Det er ikke vores opgave at være snobbede, når vi vælger forhandlere, men vi vil ikke bare ligge på nederste hylde i supermarkederne,« siger Henrik Taudorf Lorensen.

Så I forsøger at nå folk andre steder end i de B&O-butikker, hvor mange ikke tør gå ind, fordi de regner med, at de ikke vil have råd til at købe varerne?

»Det er strategien - selv om det nok især er i Danmark, at B&O bliver opfattet sådan. B&O Play kører som en egen virksomhed i den store virksomhed og udnytter selvfølgelig kendskabet til B&O-navnet, men dynamikken er en helt anden, og det skal salgsapparatet derfor også være. Her er selve B&O nok mere »de hvide handsker«,« forklarer direktøren.

Satser på oplevelser

En af B&O Plays forcer er ifølge ham, at der er råd til at bruge lidt dyrere dele i udstyret, og med en kommende, ny mobilapplikation vil man kunne oprette sine egne lydprofiler på hovedtelefonerne.

pix-Waoo-boksen

»Vi arbejder med forskellige profiler. Når man cykler og har hovedtelefoner på, vil man jo gerne kunne høre, inden bussen rammer en, så al støj ikke lukkes ude. Vi vil i det hele taget arbejde i retning mod at give digitale oplevelser gennem vores app,« siger Henrik Taudorf Lorensen.

Salget af Beoplay-produkterne er nogen lunde jævnt fordelt mellem højttalere og hovedtelefoner, der hver udgør omkring halvdelen. De største markeder er Tyskland og Norden. Storbritannien, Kina og USA er noget mindre.

»Men vi skal da bredere ud, og her er det en fordel, at vi ikke er en supertanker,« siger Henrik Taudorf Lorensen.

Af de 100 ansatte sidder 25 i Singapore, 60 i Lyngby, og resten - sælgere - er fordelt i resten af verden.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere