Del : SMS
Berlingske Business

B&O laver speciel fjernbetjening til kinesere

B&O_Kina_Business
Familielivet og forbruget af TV og musik er så meget anderledes i Kina, at Bang & Olufsen udvikler en særlig brugeroplevelse og en ny fjernbetjening rettet mod det store marked. Foto:

B&O har taget et afgørende skridt ind på det kinesiske marked, da selskabet under en innovationscamp for danske og kinesiske ingeniørstuderende i Shanghai har konstateret, at det er nødvendigt at tilpasse design og brugerbetjening til kineserne.

Artiklen fortsætter under annoncen

- Vi har knækket nødden, siger chefkonsulent Erik Kristiansen, der er den ansvarlige for B&Os innovationscamp og arbejder på Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet, til Ritzau Finans.

- Kineserne tænker nemlig fuldstændig anderledes, end vi gør, omkring produkter, design og brugen af dem. De inviterer ikke folk hjem for at se et flot produkt. Det er den lille kernefamilie, som bruger produktet, og kineserne er meget sociale, så et fjernsyn skal bruges af bedsteforældre, børn og børnebørn på én gang, og det kræver f.eks. en helt anden betjening af lyd og billeder, end vi er vant til, siger han.

Innovationscamp'en har ført til, at B&O har indleveret en foreløbig patentansøgning til en ny form for brugerbetjening, herunder den form, som brugerne henter musik på. Patentansøgningen handler om en ny form for styring af lyd og billeder, som tager højde for, at kineserne i højere grad end danskerne lever flere generationer i samme lejlighed og stue, og at et tv er en større socialt samlende faktor end i Vesten.

- Vi har erfaret, at vi skal udforme vores produkter anderledes til det kinesiske marked. Vi har været vant til at integrere flere funktioner i samme produkt, men i Kina er der interesse for fokuserede produkter med en dedikeret hovedfunktion. På nogle områder er kineserne faktisk mere moderne og socialt tænkende end vesterlændinge, så de nye koncepter, vi påtænker at rette mod det kinesiske marked, kan efter al sandsynlighed også skabe begejstring på det globale marked, siger Concept Manager hos B&O, Jørgen Daucke.

Kernen i camp'ens arbejde var besøg hos kinesiske middelklassefamilier samt besøg i luksusbutikker og på et hotel for at finde nogle koblinger mellem de rent tekniske udfordringer og de sociale, kulturelle og forretningsmæssige aspekter af den kinesiske forbrugerkultur.

De studerende opdagede, at kineserne har helt andre præferencer end danskere og vesterlændinge - dvs. når man spørger, hvad de ønsker, og ikke bare leverer de vestlige produkter.

- Kineserne gør noget sammen. De vil se TV i den samme stue, alle generationer. For de vil være sammen. Hvordan kan vi lave et fjernsyn, som passer til tre generationer? Hvem skal bestemme, hvad man skal se, og hvordan lyd og billeder skal være? Hvordan skal familien fungere omkring ét apparat? Det har vi fundet svarene på, bl.a. med en ny form for fjernbetjening, siger Erik Kristiansen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere