Del : SMS
Berlingske Business

Blackberry-topchef: Vi bliver her

pix-Blackberry-telefoner
Blackberry-telefonerne var engang erhvervslivets foretrukne mærke. Nu går det trægt med salget af dem, men Blackberry håber at kunne genvinde erhvervsmarkedet. Arkivfoto: Bagus Indahono, EPA/Scanpix Foto:

Mobilproducent forsøger at indgyde ro oven på store omvæltninger og forsøg på at sælge virksomheden.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Vores »Til salg«-skilt er taget ned, og vi er her for at blive her. Kort sagt er rapporterne om vores død stærkt overdrevne.«

Det fastslår den midlertidige topchef for den pressede, canadiske mobilproducent Blackberry, John Chen, i et åbent brev, som skal genskabe tilliden til Blackberry.

Blackberry var engang erhvervslivets foretrukne mobilmærke, fordi telefonerne var de første med fuldt tastatur, ligesom al kommunikation - og dermed bl.a. levering af e-post - skete via Blackberrys sikrede servere. Da smartphonebølgen begyndte at rulle, blev Blackberry imidlertid overhalet indenom, og i dag er over 80 procent af alle smartphonetelefoner leveret med Googles styresystem Android og omkring 13 procent med Apples iOS.

Store omvæltninger

Blackberry satte sig selv til salg i efteråret men aflyste kort efter manøvren. Herefter blev topchefen gennem halvandet år, tyskeren Thorsten Heins, sat på porten, og John Chen, som med held havde vendt softwareproducenten Sybase til en succes, overtog roret.

Samtidig blev en større fyringsrunde, hvor en tredjedel af de ansatte skal ud, annonceret. Og Blackberry vil fremover igen gå målrettet efter erhvervskunderne.

»Vi ved, at Blackberry-telefoner ikke er for alle. Det er i orden,« skriver John Chen i sit brev med henvisning til de mange, der er smuttet til konkurrerende mærker.

Han understreger samtidig, at »de investeringer, som du har gjort i Blackberry-infrastruktur og -løsninger, er sikre«.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere