Del : SMS
Berlingske Business

Big Data gør dig skarp, når kunden er i røret

Big Data
Håndtering og bedre udnyttelse af Big Data skal gøre med omtanke, mod, mavefornemmelse og nye kompetencer. Foto: Iris

En af tidens hotte teknologiske tendenser er Big Data, der giver nye muligheder for at skræddersy og effektivisere kunderelationer. . Berlingske Business har kigget inden for hos to virksomheder, der lever af at kortlægge kunder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Marketing er det mest dynamiske felt inden for en af tidens hotte teknologiske tendenser, Big Data. Berlingske Business har kigget inden for hos to virksomheder, der lever af at kortlægge kunder.

Specific Media beskæftiger sig med den allerede klassiske disciplin »behavioral targeting«. Det går ud på at følge brugere online og aflæse deres modtagelighed for et produkt.

»Når en bruger besøger en af vores kunders hjemmesider, genkender vi som regel vedkommende i vores datanetværk. Hvis der eksempelvis er blevet søgt meget på London og rejser, vælger vores system at vise en reklame for f.eks. SAS til London,« forklarer VP Northern Europe Birgitte Jöhncke.

Teknologien gør det muligt at afkode brugeren og tilpasse budskaberne.

»Det helt centrale for os er adfærdsmønstre. Bare fordi man besøger rejsesites, er det ikke nødvendigvis, fordi man er moden som kunde. Baseret på de mange data, vi har adgang til, og vores algoritmer (matematiske computerkoder, red.) er vi i stand til at forstå brugerens mindset, hvornår vedkommende er klar til et køb,« siger hun.

Specific Media henter data via de såkaldte cookies, software som registrerer brugerens adfærd online. Dertil kommer køb af data fra en bred vifte af hjemmesider fra rejsebookning til bilsyn. Endelig ligger hovedkvarteret i Californien inde med værdifulde data om forbrugermønstre online.

Bundlinje, ikke teknologi

Mens Specific Media holder sig til internettet, beskæftiger NN Markedsdata sig også med virksomheder fra den fysiske verden, for eksempel forsikringsselskaber, fortæller direktør Ivan Christiansen.

»Når der ringes til et forsikringsselskab, har man telefonnummer og dermed privatadresse. Dermed man også en masse andre data om civilstand, arbejdssituation og lignende og kan på den måde tegne en præcis profil af kunden. Så er du skarp, når kunden er i røret,« siger han.

NN Markedsdata henter sine data forskellige steder som Danmarks Statistik, Gallup og OIS, hvor sidstnævnte leverer ejendomsdata.

»Data om privatpersoner har været tilgængelig i lang tid i Danmark, og nu er det teknologisk muligt at få rigtig meget ud af disse oplysninger,« siger Ivan Christiansen.

Det er imidlertid ikke teknologibegejstring, men bundlinje der driver interessen, fortæller direktøren.

»Vores kunder er helt vilde efter at blive mere præcise i deres markedsføring. De skal spare, og jo færre fejlskud i kommunikationen med kunderne, desto bedre er investeringen.«

Privatliv er en dyr vare

Samtidig fortsætter udviklingen ikke mindst i USA, hvor lovgivningen er mere lempelig end i Europa.

»Vi sidder og sukker over de ting, de får lov til derovre. For eksempel har vi i USA lanceret et produkt i samarbejde med Nielsen Research, der samkører forbrugerdata med kreditkortoplysninger. Det giver helt nye muligheder for at forstå forbrugernes adfærd,« siger Birgitte Jöhncke fra Specific Media.

Men hvor nogle ser muligheder, ser andre trusler, især mod privatsfæren. Datafirmaerne er godt klar over frygten for overvågning, men mener, at det er er spørgsmål om kommunikation.

»Det gælder om at forklare, hvordan data giver brugeren værdi, fordi vi kan tilbyde mere relevante budskaber. Forbrugeren siger selvfølgelig nej til overvågning, Men hvis vi i stedet spørger, om han vil have den næste rejse til Thailand 1.000 kroner billigere, er svaret nok ja,« lyder det fra Birgitte Jöhncke

Men så enkelt er det ikke, siger Pernille Tranberg, forfatter og stifter af rådgivningsfirmaet Digital Identitet.

»Der er en enorm modreaktion på vej i Europa, men også i USA hvor bekymringen er massiv. Flere og flere forbrugere begynder at beskytte deres data online, fordi de ikke vil have dem handlet frem og tilbage på internettet,« siger hun.

Derfor byder udviklingen også på nye muligheder for danske virksomheder.

»Privatliv er på vej til at blive en dyr vare, og der er en enorm vækst i services, der hjælper forbrugerne med at håndtere deres identitet online. For eksempel har Deutsche Telekom lanceret »Email Made in Germany«. Evnen til at behandle kundernes data etisk forsvarligt er ved at blive en konkurrenceparameter,« siger Pernille Tranberg.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere