Del : SMS
Berlingske Business

Bestikkelsesaffære overskygger milliardgevinst for Telia

pix-Lars Nyberg, Telia
Telias topchef, Lars Nyberg, leverede torsdag det næstbedste resultat nogen sinde, men hans egen stilling kan være fortid i aften. Arkivfoto: Henrik Montgomery, Scanpix

2012 blev afsluttet med gode tal for Nordens største telekoncern, men resultatet overskygges af bestikkelsesaffære, som kan koste topchefen jobbet i aften. Tidligere Telia-topchef ventes blive ny bestyrelsesformand.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nordens største telekoncern, Telia, fik et overskud efter skat for fjerde kvartal 2012 på 6,9 milliarder svenske kroner, en stigning på 35 procent, men alles øjne er nu rettet mod aftenens bestyrelsesmøde, som kan betyde en udskiftning i topledelsen.

Svensk-finske Telias regnskab er stort set som forventet, men omsætningen er steget til 27,3 milliarder kroner. For hele 2012 er Telias overskud efter skat på 19,9 milliarder kroner, hvilket er 8,1 procent højere end for 2011.

Næstbedste resultat

Telias topchef, den 61-årige Lars Nyberg, som har siddet i chefstolen siden september 2007, slår fast, at 2012-resultatet er »det næsthøjeste resultat siden sammenlægningen mellem Telia og Sonera i 2002«. Svenske Telia og finske Sonera skabte sammen et af verdens ti største mobilselskaber, som i dag har omkring 180 millioner kunder.

I Danmark mistede Telia sammenlagt 1.000 mobilkunder og vandt 1.000 bredbåndskunder i fjerde kvartal. Men reelt mistede Telia 18.000 taletidskortkunder og vandt til gengæld 17.000 fastbetalende mobilkunder, som tæller bedre i det store regnskab. Driftsresultatet voksede da også på et kvartal fra 116 til 166 millioner svenske kroner, og indtjeningsmargenen steg fra 12,6 til 13,9 procent.

Forventningerne til 2013 for hele Telia-koncernen, som har store engagementer i Eurasien, ligger på linie med 2012.

Afklaring af bestikkelsesaffære

Til gengæld er forventningerne til et afgørende bestyrelsesmøde i Telia torsdag aften særdeles høje.

Her fremlægges en længe ventet advokatrapport fra Mannheimer Swartling, som vil slå fast, om Telia har været involveret i bestikkelse, da selskabet i 2007 købte en 3G-mobillicens for 2,3 milliarder svenske kroner i den tidligere sovjetrepublik Usbekistan. Købet skete gennem et selskab i Gibraltar med tætte kontakter til Usbekistans præsidents datter, som er ansvarlig for landets telemarked.

Eftersom den svenske stat ejer 37,5 procent af aktierne i Telia, er sagen endt helt oppe på ministerplan, og Telias topchef, Lars Nyberg, har ladet forstå, at han vil kunne blive nødt til at gå af, hvis bestikkelsesanklagerne holder vand, selv om købet skete, lige før han blev udnævnt.

Hans kontrakt udløber i december 2013.

Tidligere Telia-topchef på vej tilbage

Det svenske svar på Bagmandspolitiet har indledt en særskilt undersøgelse, hvis resultat ifølge Telia først ventes klar om et-to år.

Skandalen vil med vished betyde en ny bestyrelsesformand på generalforsamlingen 15. februar. Ifølge Dagens Nyheter står den tidligere Telia-topchef, Marie Ehrling, som den stærkeste kandidat til posten. Hun er i dag professionelt bestyrelsesmedlem men sad i spidsen for Telia fra 2003 til 2006. Den 57-årige Marie Ehrling ønsker ikke at kommentere forlydenderne, og kancelliråd i det svenske finansministerium, Kristina Ekengren, som er formand for valgkommissionen, vil ikke udtale sig om navnet men bekræfter, at man nærmer sig en løsning.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere