Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Beskytter du dine data?

De fleste små og mellemstore virksomheder bruger IT, fordi det gør hverdagen lettere. Og vi må alle indrømme,

at det er både sjovere og nemmere at finde informationer på Internettet frem for i telefonbogen. Vi bruger den samme computer,

når vi skriver breve, kontrakter, e-post og laver regnskab. Vi skifter fra postkasse til skrivemaskine og videre til en tur

på biblioteket med et museklik. Fordi vi sparer meget tid, er der rigtig god fornuft i at bruge IT aktivt og at blive bedre

til det. Det vi glemmer er dog ofte sikkerheden. Virksomhedens elektroniske data skal beskyttes, og det kan koste tid og penge.



Men

hvorfor bruge tid og kræfter på at gøre noget ved IT-sikkerhed, når man ikke får noget for pengene?

Det spørgsmål håber jeg, at jeg kan belyse i denne kronik.

Return of investment

Det er den mest naturlige

ting i verden, at vi forsikrer os. For en rimelig billig pris kan vi sikre os mod, at uheldige begivenheder, vi ikke har indflydelse

på, skal få for store konsekvenser. I de værste tilfælde kan det betyde, at virksomheden ikke går konkurs

eller at familien kan blive boende i huset på trods af en tragedie. Med forsikringer får vi ikke noget for pengene, men

vi mister til gengæld ikke alt, hvis det går galt. Det samme gælder når vi investerer tid og penge på

IT-sikkerhed.



Vi låser også døren og sætter tyverialarmen til, når vi forlader virksomheden. Vi

glemmer bare, at vore data ikke er sikret, selvom de er låst inde.



Hvis vi ikke sikrer vore data, har vi i princippet ikke

låst døren, hverken om natten eller om dagen. It-sikkerhed drejer sig hovedsageligt om at sikre vores elektroniske informationer,

så de er fortrolige og ikke kan ændres af andre, og - frem for alt - så de ikke går tabt. Hvis en virksomhed

taber sine data er det sandsynligvis lige så katastrofalt som hvis virksomheden er brændt. Spørg revisoren, om

han er enig!

Hvad er risici?

I en virksomhed er det ofte vigtige informationer, vi har liggende på computeren. Kundekartoteker,

personaleoplysninger, kontrakter, tilbud og produktspecifikationer. Alt sammen kan skade virksomheden, hvis de går tabt eller

hvis de forkerte personer får fat i dem. Bliver oplysninger om personalet stjålet fra computeren, fordi den ikke var beskyttet,

er det endda et brud på Persondataloven. Vi har nemlig pligt til at beskytte personoplysninger forsvarligt.



Det er vigtigt

, at vi ofte tager sikkerhedskopier af vores data. Vi kan være uheldige, at alt bliver slettet af en hacker eller en virus.

Eller maskinen kan bryde sammen og vi kan miste alle vores data.



Er computeren inficeret med virus, kan vi være uheldige,

at virussen sender sig selv videre til alle i adressekartoteket, også alle kunder og samarbejdspartnere. Det stiller virksomheden

i et dårligt lys at være til gene for andre.

Gode råd

Rådet for IT-sikkerhed gør en indsats

for at informere almindelige forbrugere og små og mellemstore virksomheder om, hvilke trusler, der lurer på internettet.





Rådet for IT-sikkerhed har sammen med Videnskabsministeriet produceret nogle let tilgængelige pjecer om sikkerhed

i trådløse netværk og om computervirus.



Og i øjeblikket er vi ved at færdiggøre en hjemmeside

om firewalls, der beskriver hvordan man meget let kan opnå en langt bedre sikkerhed på Internettet.



Hvis du vil vide

mere om vores arbejde i Rådet for IT-sikkerhed, kan du finde vores hjemmeside på www.rfits.dk. Her har du også mulighed

for at læse eller bestille vores pjecer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen