Del : SMS
Berlingske Business

Barsk konkurrence på streamingmarkedet

Barsk konkurrence på streamingmarkedet
Alle vil tilbyde musikstreaming, og markedet vokser dag for dag. Det kan være en ulempe for tjenesterne i et marked, hvor større er bedre. Foto:

Alle vil tilbyde musikstreaming, og markedet vokser dag for dag. Det kan være en ulempe for tjenesterne i et marked, hvor større er bedre.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Danmark er musikstreaming nærmest blevet synonym med Spotify. Men også Wimp og Rdio – med det dansk-svenske Skype-par Janus Friis og Niklas Zennström bag roret – har meldt sig ind i kampen, foruden at TDC og YouSee tilbyder gratis streaming til deres kunder. Microsoft, Sony og franske Deezer tilbyder også musikstreaming, men de har ikke for alvor vundet indpas på det danske marked. Og som om det ikke skulle være nok, rygtes de to sværvægtere Google og Apple på vej ind i det efterhånden brede felt af udbydere.

pix-Investeringer

Selv om det halter med profitten for de etablerede navne, så er streaming et attraktivt marked. Omsætningen stiger eksplosivt, efterhånden som flere kunder hopper på vognen, og så har de fleste en fornemmelse af, at streaming er fremtiden.

Kæmpe løft i omsætning

Men den øgede konkurrence kan ende med at blive undergravende for streamingtjenesterne i et marked, hvor det handler om at være stor, og spørgsmålet er, om der er plads til så mange tjenester.

»Streamingtjenesterne er stadig afhængige af de magtfulde pladeselskaber. Men hvis de kan fortsætte med at vokse og få flere brugere, kan de også opnå mere indflydelse og en større del af indtjeningen,« siger Fabian Holt, der forsker i musik og medier ved Roskilde Universitet.

Hos Spotify handler det i øjeblikket netop om at få flere brugere. Selskabet er gået fra omkring ti millioner brugere i 2010 til over 24 millioner i dag, og den store ekspansion har medført et kæmpe løft til omsætningen. Fra 551 millioner kroner i 2010 til hele 1,4 milliarder kroner i 2011. Og for 2012 har internationale medier erfaret og regnet på, at omsætningen formentlig har ligget mellem tre og fire milliarder kroner.

Spotify sender omkring 70 procent af sin omsætning videre til rettighedshaverne i musikbranchen, men der er angiveligt et minimumsbeløb på over en milliard kroner, der indtil sidste år har gjort andelen betydeligt højrere.

Selv om de store selskaber vokser, og der sandsynligvis er nogle gigantiske spillere på vej ind på markedet, er der dog ikke nødvendigvis grund til at ryste i bukserne hos de mindre streamingselskaber som Wimp.

Fabian Holt vurderer, at markedet vil blive delt op i nogle globale spillere og nogle regionale. Og her er Wimp stærke, fordi de har et bredt udbud af musik fra Danmark, Norge og Sverige, som er dets primære markeder.

»Wimp er rigtig interessante, fordi de er stærke på lokal og nichepræget musik. Man vil formentlig ikke se en situation, hvor de bliver skubbet ud af markedet,« siger Fabian Holt.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere